Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Gomułka wiecznie żywy - Seria 311/315 SŽ mała fotorelacja - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: ZESPOŁY TRAKCYJNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-88.html)
+---- Wątek: Gomułka wiecznie żywy - Seria 311/315 SŽ mała fotorelacja (/thread-6915.html)



Gomułka wiecznie żywy - Seria 311/315 SŽ mała fotorelacja - KK95 - 10.03.2019

Witam,

chciałem poruszyć, jak wedle mnie lekko zaniedbany temat, nasyzch pięknych polskich Kibli w Kolejach Słoweńskich (Slovenske Železnice SŽ).

Wyeksportowane do byłych koleji Jugosłowiańskich w latach 70 jednostki są tam zwane Gomułka. Po rozpadzie Jugosławii i tamtejszych koleji, jednostki trafiły do koleji chowrwackich (HŽ) i do koleji Słoweńskich (SŽ). W HŽ ekspolatacja jednostek zakończyła się już jakiś czas temu. Jednostki obecnie wróciły do ojczyzny i po modernizacji są eksploatowane przez Koleje Mazowieckie.

W Słowenji eksploatacja jednostek serii 311/315 jednak nadal trwa. Postanowiłem się wybrać do tego kraju m.in. też żeby zobaczyć te składy.

   
315 207/208 jako LP 2259 relaji Ljubljana - Dobova podczas postoji na stacji Zidani Most 05.03.2019

Mimo iż czuć ducha kibli, to jednak Gomłuki w paru sprawach się różnią od ojczystych jednostek

- podczas ruszania nie ma mocnego szarpnięcia, jednostka rusza w miarę delikatnie, jednak nie wiem czy to sprawa techniczna czy kultura jazdy mechanika
- WC znajuduja się w członach sa i sb
- Zamiast pantografów nożycowych, Gomułki posiadają pantografy połówkowe
- jednostki w porównaniu do naszych EN71 nie posiadają czterch tylko dwa pantografy
- przetwornica jest w miarę cicha i sprężarka w miarę cicha i jakby słaba
- w oknach są firanki

Jednak co najpiękniejsze, komfort i emocje jak w polskich kiblach Cool

   
wnętrze jednostki 315 225/226

Ubazgrane po uszy przez graficiarzy są wszystkie obecne czynne jednostki 311/315. Obserwowałem trzy czynne jednostki

315 207/208
315 209/210
315 225/226

jeszcze widziałem czwartą jednostkę odstwawioną na bocznicy Ljubljana Moste, jednak nie wyglądała na sprawną.

   
315 225/226 jako LP 2232 relacji Litija - Kranj na stacji początkowej 05.03.2019


   
315 209/210 postawiła się jako LP 2207 relacji Ljubljana - Sevnica 05.03.2019

Eksploatacja Gomułek ma sie zakończyć jeszcze latem tego roku. Podczas pobytu zaobserwowałem jednostki na następujących obiegach

LP 2259 Ljubljana - Dobova (08:52 - 10:50)
LP 2260 Dobova - Ljubljana (11:04 - 13:05)
LP 2412 Ljubljana - Jesenice (14:45 - 15:59)
LP 2403 Jesenice - Ljubljana (05:33 - 06:44)

LP 2223 Ljubljana - Litija (12:20 - 12:51)
LP 2232 Litija - Kranj (13:03 - 14:27)
LP 2451 Kranj - Ljubljana (14:38 - 15:21)

LP 2207 Ljubljana - Sevnica (16:25 - 17:50)
LP 2220 Sevnica - Ljubljana (05:03 - 06:28)

ponadto jeszcze niektóre pociągi służbowe do stacji Ljubljana Moste były obsługiwane Gomułkami. Oprócz tego jeszcze jeden obieg powinien być na trasie Ljubljana - Jesenice, wg. vagonwebu jesto to m.in. LP 2416

   
315 225/226 w Ljubljanie obok słoweńskiego szynobusa serii 713 , 06.03.2019

Mam nadzieje że troszeckę ciekawostek dorzuciłem i mam nadzieje że krótki fotoreportaz się wam spodobał.

Pozdrawiam
KK95


RE: Gomułka wiecznie żywy - Seria 311/315 SŽ mała fotorelacja - Mariusz W. - 10.03.2019

W naszych EN57 pierwotnie toaleta także znajdowała się w członie silnikowym. Dochodziło do pożarów aparatury niskiego napięcia umieszczonych w sąsiedztwie toalet, więc toalety zlikwidowano a szafkę niskiego napięcia umieszczono w przedziale po toalecie. Pożary jednak nie ustały i później się okazało, że to nie sąsiedztwo toalety było przyczyną pożarów, a wadliwie zaprojektowany układ. Niemniej rozwiązania z szafką nn w miejscu po toalecie już nie zmieniano. Nie wiem jak to rozwiązano w jednostkach w Jugosławii, skoro do dzisiaj mają toalety w członie silnikowym.

No i nasze EN57 też miały firanki, przynajmniej do połowy lat 80. Nie wiem jak jest teraz, bo dawno nie jechałem zwykłym EN57, ale jeszcze nie dawno z łatwością spotykałem EN57 mające nieużywane karnisze.

Co do braku szarpnięcia, to musi być spowodowane jakimiś względami technicznymi. W naszych EN57 nie ma możliwości ruszenia bez szarpnięcia i maszynista nie ma na to wpływu - bierze się to stąd, że najpierw ruszają wózki, a dopiero potem pudło.


RE: Gomułka wiecznie żywy - Seria 311/315 SŽ mała fotorelacja - rustsaltz - 11.03.2019

Firanek kible nie posiadają, trafiają się ED72 z nimi. Szarpnięcie zależne jest od stanu sprzęgów międzywagonowych, maszyniści pijący kawę w czasie jazdy potrafią ruszać bez szarpnięcia. Podhamowuje się ezeta i dopiero wówczas załącza jazdę.


RE: Gomułka wiecznie żywy - Seria 311/315 SŽ mała fotorelacja - vernalisadonis - 26.03.2019

A czy przednie światła od początku takie były?