Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Rentowność nocnych połączeń - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: PRZEWOZY PASAŻERSKIE I TOWAROWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-94.html)
+--- Dział: KOLEJ DALEKOBIEŻNA (https://www.forumkolejowe.pl/forum-5.html)
+--- Wątek: Rentowność nocnych połączeń (/thread-6337.html)

Strony: 1 2 3 4


Rentowność nocnych połączeń - SAP102 - 25.01.2018

No właśnie - czy wg Was są one opłacalne i czy jest ich za mało/za dużo? Osobiście pamiętam jak jeszcze z 3 rozkłady temu  u mnie w Bdg latem od 22 do 6 było chyba 6 pociągów teraz są tylko 3.....


RE: Rentowność nocnych połączeń - norbis97 - 11.02.2018

Wg mnie takie połączenia są potrzebne, czy są rentowne, to kwestia tego co każdy sam uważa ( btw wg niektórych w naszym kraju nic nie jest rentowne, i się nie opłaca Smile )
Ale sądzę że takich połączeń, jak mówisz mogłoby być więcej, takie połączenia są potrzebne.
Zawsze lepiej mieć więcej wyboru połączeń, niż miałoby być ich za mało.

Sam nie korzystałem z dalekobieżnych połączeń nocnych, więc nie mam zbytnio do powiedzenia Wink, ale chętnie zobaczę jakie zdanie na ten temat mają Ci którzy mają doświadczenie w tej materii Smile


RE: Rentowność nocnych połączeń - Adams - 15.02.2018

Zgadzam się że nocne połączenia powinny zostać. Są nocne pociągi, które na prawdę cieszą się sporą frekwencją, jednym z nich jest choćby IC Przemyślanin. Szkoda tylko że przy tym pociągu IC-ki ciągle coś mieszają, jakby na siłę chciały wygasić na niego popyt. Np po marcowej korekcie nie wiadomo przetrasowali go na Lubliniec i Ostrów, ale tylko w stronę Szczecina. W ten sposób najbardziej traci Kędzierzyn, który już ma bardzo ubogą siatkę połączeń dalekobieżnych.

Kolejnym krokiem ku wygaszaniu popytu, było skierowanie na dwa dość popularne nocne połączenia EZT-ów. Nie dość że tego typu składy się na takie połączenia nie nadają, to jeszcze minusem jest brak w nich wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia. Wiele osób wybierało podróż nocnym pociągiem po to aby ją odbyć "na leżąco" i zajechać do celu wypoczętym. Teraz taką możliwość im odebrano. Poza tym przez zestawienie IC "Karkonosze" z Darta, skrócono jego relacje do Jeleniej Góry, przez co Warszawa straciła sensowne, dogodne i tanie połączenie ze Szklarską Porębą.


RE: Rentowność nocnych połączeń - ET40 - 15.02.2018

Rentowne mogą nie być.
Potrzebne są i to bardzo. Nie musi być ich wiele, imho obecnie jest to dobrze rozwiązane: jedynie kilka relacji bezpośrednich, łączonych po drodze na kilku stacjach węzłowych. Przecież jadącym w nocy się nie spieszy, nie muszą być u celu o 3 rano, lepiej być o 5-6.
Jak ja pomyślę, że ktoś kiedyś chciał to likwidować, bo w BELGII nie ma, to się we mnie gotuje. A i g.. prawda, że w Belgii nie ma, bo są - ostatnie pociągi kończą kursy ok. 2 w nocy.


RE: Rentowność nocnych połączeń - Gżągal - 21.02.2018

Wydaje mi się, że zestawienie nocnych pociągów z EZT jest pokłosiem problemów taborowych...samo trasowanie Przemyślanina wydaje mi się, że znacząco na frekwencję nie wpływa, bowiem praktycznie "od zawsze" ma on przyzwoite zapełnienie


RE: Rentowność nocnych połączeń - Adams - 21.02.2018

(21.02.2018, 14:56)Gżągal napisał(a): Wydaje mi się, że zestawienie nocnych pociągów z EZT jest pokłosiem problemów taborowych.
Problemy taborowe to raz, a złe rozdysponowanie taboru to dwa. Od nowego rozkładu jazdy EIC "Sawa" został zdegradowany do kategorii IC, tylko dlatego że do obsługi tego połączenia miały zostać skierowane jednostki ED74. Według mnie pomysł dobry, bo czas przejazdu z Krakowa do Warszawy CMK bez postojów jest na tyle krótki, że nawet w tramwaju dałoby radę wytrzymać, a wagony można było przeznaczyć na inne (np. nocne) relacje. Jednak znalazło się kilku krzykaczy, którym PIC uległo i pozostał standard i czas przejazdu EIC w taryfie IC/TLK.


RE: Rentowność nocnych połączeń - Gżągal - 22.02.2018

Ciężko mi się odnieść do tego merytorycznie, bo nie znam sprawy EIC Sawa dokładnie. Nie mniej chyba nie łudzisz się, że nawet gdyby został on obsłużony przez ED74 to wagony zostałby skierowane do obsługi połączeń nocnych...tam często oprócz kwestii związanych z niegospodarnością taborową na niektóre relacje wybierano EZT kierując się np. szybszą możliwością zmiany czoła itd...


RE: Rentowność nocnych połączeń - Adams - 22.02.2018

Fakt, o ile w przypadku IC Karkonosze w związku z wytrasowaniem tego pociągu przez Węgliniec występuje dwukrotna zmiana czoła (gdyby ten pociąg kursował jak dawniej do Szklarskiej Poręby doszła by trzecia), o tyle Pogoria na całej trasie kursuje bez tych manewrów. W obu przypadkach przez zmianę taboru zostały skrócone relacje i tak Szklarska Poręba straciła nocne połączenie z Warszawą, a Bielsko z Trójmiastem.
W związku z postulatami, że Śląsk został pozbawiony wagonu sypialnego z Trójmiastem, IC-ki wpadły na pomysł i dostawili do "Uznama" wagon sypialny relacji Kraków - Gdynia, który we Wrocławiu jest podczepiany do "Rozewia". Jednak żeby jednym dać, to innym trzeba zabrać, gdyż ten wagon został pozyskany z "Karpat". Jednym słowem, chcąc podróżować z Krakowa lub Katowic do Trójmiasta w wagonie sypialnym, trzeba jechać skrajnie okrężną trasą, co z kolei generuje dodatkowe koszty.


RE: Rentowność nocnych połączeń - SAP102 - 22.02.2018

@ Adams, popraw mnie jeśli się myle natomiast jest jeden pociąg nocny z Trójmiasta do Szklarskiej Poręby; wyjeżdża z Gdyni o 21.09 i w Szklarskiej jest o godz. 9, jedzie przez Bydgoszcz, Jarocin, Ostrów Wlkp do Wrocławia i dalej do Szklarskiej Poręby


RE: Rentowność nocnych połączeń - Adams - 22.02.2018

@SAP102, tak jest jak piszesz. Tyle tylko że wcześniej było tak że grupa warszawska Karkonoszy jechała do Szklarskiej, a Rozewie do Gdyni było dopinane w Jeleniej Górze, dzięki czemu Szklarska miała bezpośrednie połączenie z Warszawą i (prawie) z Trójmiastem w postaci jednego pociągu. Teraz podróżni jadący do Warszawy muszą się około północy przesiadać we Wrocku, bo w Jeleniej Rozewie z Karkonoszami są rozkomunikowane.


RE: Rentowność nocnych połączeń - SAP102 - 22.02.2018

Aha, czyli z fajnego skomunikowania dwóch części kraju (W-wa i Trójmiasto) zrobiono taki bałagan


RE: Rentowność nocnych połączeń - Adams - 22.02.2018

Wagony Rozewia w poprzednich wersjach rozkładu były odczepiane w Jeleniej Górze ze względu na profil linii 311 i ograniczenie długości składu. Jednak myślę, że podróżnym jadącym ze Szklarskiej Poręby w kierunku Trójmiasta łatwiej się było przesiąść w Jeleniej Górze, przechodząc jedynie z wagonu do wagonu i to o rozsądnej porze, niż teraz podróżnym jadącym w kierunku Warszawy w środku nocy.


RE: Rentowność nocnych połączeń - SAP102 - 22.02.2018

Zdecydowanie, do tego w obcym mieście w nocy... Chyba ICki na siłę wygaszają popyt, bo co z tego, że Kalisz zyskał nocne połączenie (wspomniane Karkonosze) jak straciła W-wa czy 3miasto, a i Kalisz też nie jest miastem, gdzie pociągi w nocy są aż tak potrzebne, może poza sezonem


RE: Rentowność nocnych połączeń - vulcan - 11.03.2018

Nocnych tramwajów Inter City unikam jak ognia. 2 tygodnie temu piątkowe Karkonosze do Białegostoku było zupełnie puste zapewne o to IC chodzi by mieć argument.


RE: Rentowność nocnych połączeń - Gżągal - 12.03.2018

Oni mogą mieć argument a decyzja ostatecznie należy do MiB, które są drogą wyraziło zgodę również na wytrasowanie nocnych tramwajów