Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forumdisplay.php?fid=95)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forumdisplay.php?fid=66)
+---- Dział: STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM (https://www.forumkolejowe.pl/forumdisplay.php?fid=67)
+---- Wątek: szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego (/showthread.php?tid=6068)



szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego - stach57 - 24.06.2017

Witam wszystkich!

Na liniach jednotorowych ruch prowadzony jest zmiennokierunkowo szlaki te mogą być wyposażone w blokadę liniową dwukierunkową.
Na linach dwutorowych ruch zmiennokierunkowy może być prowadzony jednokierunkowo z blokadą jednokierunkową dla toru prawego patrząc w kierunku jazdy. Wyjazdy i wjazdy w obu przypadkach odbywają się na sygnały zezwalające na semaforach wyjazdowych i wjazdowych (przebiegi zorganizowane). Wyjazd na tor lewy na sygnał zezwalający jest nie możliwy, jeżeli semafory wyjazdowe nie zostały do takich jazd przystosowane, a jeżeli tak, to tor szlakowy lewy jeszcze nie można uznać że został przystosowany do ruchu zmiennokierunkowego - nie ma blokady liniowej dwukierunkowej i nie koniecznie przy torze lewym będzie semafor wjazdowy z możliwością podania sygnału zezwajającego.
I tu mam pytanie czy można uznać tor lewy za przystosowany do ruchu zmiennokierunkowego tylko po zabudowie blokady liniowej (SS, PP) z semaforem dwukomorowym (S1, Sz) przy torze lewym? Trudno nazwać taki semafor semaforem wjazdowym skoro nie można na nim nadać sygnału zezwalającego i wjazd odbywa się na Sz, co jest przebiegiem pociągowym niezorganizowanym. Wydaje się, że nie powinno być różnicy między torem prawym i lewych, jeżeli chodzi o przystosowanie ich (urz. srk) do ruchu zmiennokierunkowego. A jest to warunek niezbędny do prowadzenia takiego ruchu bez jego wprowadzania i ewentualnego wyznaczania toru lewego w wrj dla jazdy pociągu po torze lewym.


RE: szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego - Paweł Piotr - 24.06.2017

Żeby uznać tor lewy za przystosowany do ruchu zmiennokierunkowego to:
1. Musi istnieć w urządzeniach srk możliwość zorganizowanego przebiegu wyjazdowego ze stacji na ten tor (włącznie z obsługą blokady liniowej).
2. Musi istnieć w urządzeniach srk możliwość zorganizowanego przebiegu wjazdowego do stacji z tego toru (włącznie z obsługą blokady liniowej).



RE: szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego - stach57 - 25.06.2017

(24.06.2017, 22:09)Paweł Piotr napisał(a): Żeby uznać tor lewy za przystosowany do ruchu zmiennokierunkowego to:
1. Musi istnieć w urządzeniach srk możliwość zorganizowanego przebiegu wyjazdowego ze stacji na ten tor (włącznie z obsługą blokady liniowej).
2. Musi istnieć w urządzeniach srk możliwość zorganizowanego przebiegu wjazdowego do stacji z tego toru (włącznie z obsługą blokady liniowej).

Czyli tor przystosowany do ruchu zmiennokierunkowego, to jedno, a co innego tor z blokadą liniową dwukierunkową. Nie zawsze pkt 2 jest spełniony w pełnym zakresie, tzn. brak: "Musi istnieć w urządzeniach srk możliwość zorganizowanego przebiegu wjazdowego..." . Słyszałem, że są szlaki dla których w wrj mamy np. "SS" a wjazd z toru lewego odbywa się tylko i wyłącznie na Sz.


RE: szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego - Paweł Piotr - 25.06.2017

Masz rację. Tory szlakowe (prawy i lewy) wyposażone w blokadę półsamoczynną dwukierunkową (PP) lub samoczynną blokadę liniową dwukierunkową (SS), a stacje na kluczach... To jest właśnie relatywizowanie pojęć. W ten sposób tory szlakowe (jak gdyby istniały same dla siebie, bez końca i początku) są oczywiście przystosowane, stacje już nie są, bo trudno jazdę na Sz nazwać jazdą zorganizowaną. Tyle, że każdy tor szlakowy ma swój początek i koniec, ale to jakby nie ma znaczenia... I tak się robi z tata wariata...


RE: szlak z urz. srk przystosowanymi do ruchu zmiennokierunkowego - stach57 - 26.06.2017

(25.06.2017, 16:34)Paweł Piotr napisał(a): Masz rację. Tory szlakowe (prawy i lewy) wyposażone w blokadę półsamoczynną dwukierunkową (PP) lub samoczynną blokadę liniową dwukierunkową (SS), a stacje na kluczach... To jest właśnie relatywizowanie pojęć. W ten sposób tory szlakowe (jak gdyby istniały same dla siebie, bez końca i początku) są oczywiście przystosowane, stacje już nie są, bo trudno jazdę na Sz nazwać jazdą zorganizowaną. Tyle, że każdy tor szlakowy ma swój początek i koniec, ale to jakby nie ma znaczenia... I tak się robi z tata wariata...

Wygląda to na to, że wprowadzono rozwiązania a przepisy zostały w tyle lub punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia.

Dziękuję.