![]() |
Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html) +---- Dział: INFRASTRUKTURA KOLEJOWA, MODERNIZACJE, REMONTY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-89.html) +---- Wątek: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany (/thread-5748.html) |
Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - SCZ - 27.11.2016 Na początek trochę historii: "Od otwarcia nowego dworca głównego w Częstochowie minęło 20 lat 9 listopada 1996 roku - w 150-lecie dotarcia kolei do Częstochowy - nowoczesny gmach otworzył prezydent Aleksander Kwaśniewski. Ryszard Frankowicz dodaje: - Czerwona elewacja dworca nie ma konotacji partyjnych, jak mi wtedy mówił biskup Stanisław Nowak. Stolarkę w takim kolorze zasponsorowała niemiecka firma Hueck, która wtedy wchodziła na rynek polski. Był to mercedes w tej branży. I po 20 latach widać, że jakość stolarki jest znakomita. Konsekwencją był kolor czerwony elementów konstrukcyjnych pasażu nad torami. - Niestety, kolejarze nie dali się przekonać do ładniejszych zadaszeń nad peronami, a chciałem dać takie jak w Krakowie, i zastosowano brzydką, pomarańczową blachę trapezową. Niedawna wymiana blachy na szarą znacząco poprawiła estetykę - ocenia Ryszard Frankowicz. Dworzec w Częstochowie zaczął projektować już na przełomie lat 70. i 80. - równolegle do nowego, częściowo podziemnego dworca w Krakowie (ukończonego dopiero półtora roku temu!). Rozmach planowanej w Częstochowie inwestycji wymagał zburzenia starego wiedeńskiego dworca - czego mieszkańcy do dziś nie mogą odżałować. Zwłaszcza, że rozbiórka nie okazała się ostatecznie konieczna, ponieważ zredukowano gabaryty nowego pawilonu od strony ul. Piłsudskiego. Inwestycję odchudzono po upadku PRL-u, uznając, że aż tylu biur (planowanych właśnie po stronie wschodniej torów) kolejarze już nie potrzebują. Mamy więc dziś pustą przestrzeń przy peronie 1 zajmowaną przez parking i rzadko koszony trawnik. Budowę dworca rozpoczynano w latach 80., a kończono po upadku komunizmu. Dlatego w reprezentacyjnym pawilonie zachodnim dołożono część komercyjną (nie sprawdziła się), udało się też zastosować nowoczesne wyposażenie, jak schody ruchome i przeszklone windy. W rezultacie, jak żartuje Frankowicz, w chwili otwarcia nowy dworzec był dla kolejarzy zbyt nowoczesny. - Wyobraża Pan sobie, że powiesili na windach kartki "tylko dla niepełnosprawnych"? Bo się młodzież nimi wozi jak małpy w cyrku - tak argumentowali. Ja na to: niech sobie jeżdżą, najwyżej na gwarancji wymieni się części. W końcu wywalczyłem zdjęcie tych kartek. Peron 2 częstochowskiego dworca jest do dziś najdłuższy w Polsce: liczy ponad pół kilometra. Mogą przy nim stanąć aż cztery pociągi, po dwa po obu jego stronach. Taki rozmach podyktowany był spodziewanym rozwojem ruchu pielgrzymkowego. Niestety, pątnicy przerzucili się na autokary. Z drugiej strony po okresie zastoju kolej zaczyna przeżywać renesans i liczba pasażerów rośnie. Bardzo prawdopodobne, że po 20 latach swojego istnienia dworzec doczeka się na fasadzie dużego, podświetlanego napisu "Częstochowa" (- Przyjezdni nie wiedzą, że to dworzec, bo w oczy rzuca się im tylko napis "RTG zębów" - tak kpił publicznie jeden z częstochowskich radnych). Architekt Ryszard Frankowicz uzgodnił niedawno z PKP kształt tego napisu i miejsce ulokowania. " więcej zdjęć : http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/1,150461,21019579,od-otwarcia-nowego-dworca-glownego-w-czestochowie-minelo-20.html?disableRedirects=true RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - DamianT - 28.11.2016 (27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Niestety, kolejarze nie dali się przekonać do ładniejszych zadaszeń nad peronami, a chciałem dać takie jak w Krakowie Nie kumam. Co przeszkadzało kolejarzom, by zrobić zadaszenia jak w Krakowie, które w moim mniemaniu są o wiele ładniejsze? (27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Rozmach planowanej w Częstochowie inwestycji wymagał zburzenia starego wiedeńskiego dworca - czego mieszkańcy do dziś nie mogą odżałować. Co gorsza nigdzie nie mogę znaleźć zdjęć tego dworca z ostatnich lat jego funkcjonowania. Tak samo nie mogę nigdzie znaleźć zdjęć dawnych peronów. (27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Mamy więc dziś pustą przestrzeń przy peronie 1 zajmowaną przez parking i rzadko koszony trawnik. Po przeczytaniu tego zdania zajrzałem kto jest autorem tekstu. W sumie nie musiałem tego robić, bo z daleka widać, ze wypocił to Haładyj. Po pierwsze parking jest potrzebny, gdzieś te samochody podróżni muszą zostawiać, a ten po stronie Orzechowskiego nie jest wystarczający. Po drugie musiał pocisnąć trochę dramatu i pieprzy głupoty o rzadko koszonym trawniku ![]() (27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Peron 2 częstochowskiego dworca jest do dziś najdłuższy w Polsce: liczy ponad pół kilometra. Mogą przy nim stanąć aż cztery pociągi, po dwa po obu jego stronach. Dwa pociągi przy jednej krawędzi? Haładyj po raz kolejny pokazuje jakie ma informacje o kolei. Tak jest też choćby we Wrocławiu ![]() ![]() ![]() RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - SCZ - 28.11.2016 Każdemu sie zdarza popełnić gafe.Nieistotne. Dzisiejszy parking na Piłsudskiego ma być przeniesiony wraz z powstaniem węzła przesiadkowego, autobusowego. Wciąż czekamy na przetargi z unijnym wkładem na budowę węzłów na Piłsudskiego, Orzechowskiego(nie wiadomo) przy dworcu głównym oraz na Stradomiu i Rakowie. Przydałoby się spięcie na stałe linia tramwajową obu dworców Stradom - Główny ale na to raczej nie ma co liczyć. RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - Paweł Piotr - 28.11.2016 DamianT pisze: Dwa pociągi przy jednej krawędzi? Haładyj po raz kolejny pokazuje jakie ma informacje o kolei. Tak jest też choćby we Wrocławiu. Mam zatem dla Ciebie DamianieT propozycję - obejrzyj dokładnie plan schematyczny stacji Częstochowa Osobowa oraz plan schematyczny stacji Wrocław Główny i postaraj się zauważyć różnice w wyposażeniu w urządzenia srk torów przyperonowych na stacji Wrocław Główny oraz torów 3, 3a, 5 i 5a na stacji Częstochowa Osobowa oraz postaraj się domyślić, jaka jest organizacja ruchu pociągów na tych dwóch stacjach przy peronach (w stacji Częstochowa przy peronie 2), a dopiero potem komentuj, bo nie tak jest choćby we Wrocławiu. RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - SCZ - 28.11.2016 Dawna Częstochowa od strony Piłsudskiego: http://www.foto.czestochowaonline.pl/dworzec.php http://www.staraczestochowa.pl/index.php?Budynek-dworca&www=Modules/stary-dokument&akcja=staredokumenty&start=0&katg=fotpkp&id=1328 http://www.staraczestochowa.pl/index.php?Dworzec-kolejowy&www=Modules/stary-dokument&akcja=staredokumenty&start=0&katg=fotpkp&id=896 http://www.staraczestochowa.pl/index.php?Czestochowa-osobowa&www=Modules/stary-dokument&akcja=staredokumenty&start=0&katg=fotpkp&id=2464 https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81843/e6d932d98e3a926e7df82be220664254/ https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/84489/e6d932d98e3a926e7df82be220664254/ http://czestochowa.naszemiasto.pl/artykul/dworzec-w-czestochowie-tylko-u-nas-stare-zdjecia-zdjecia,1871575,artgal,t,id,tm.html http://www.czestochowa.ws/wolnosci.htm i od strony al..Wolności: http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/1,48725,18995088,czestochowa-aleja-wolnosci-jakiej-nie-ma.html RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - DamianT - 28.11.2016 Paweł Piotr, mój ulubiony komentator ![]() ![]() ![]() SCZ, dziękuję za te linki. Jednak z podanych zdjęć jest tylko jedno z okresu, o który mi chodziło. Mianowicie to: http://www.staraczestochowa.pl/index.php?Czestochowa-osobowa&www=Modules/stary-dokument&akcja=staredokumenty&start=0&katg=fotpkp&id=2464 RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - Paweł Piotr - 28.11.2016 (28.11.2016, 20:10)DamianT napisał(a): Paweł Piotr, mój ulubiony komentator Wydawało mi się, że Naczelnika z pięcioma gwiazdkami stać na coś więcej... Nie kryję rozczarowania... ![]() RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - DamianT - 29.11.2016 Przykro mi, że Cię rozczarowałem ![]() RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - Paweł Piotr - 30.11.2016 (28.11.2016, 20:10)DamianT napisał(a): Paweł Piotr, mój ulubiony komentator RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - DamianT - 01.12.2016 Widzę, że w Twoim mózgu nadal nie umie się wykrystalizować to, co miałem na myśli ![]() ![]() RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - SCZ - 20.10.2017 Facepalm.... Cytat:Otwarty w 1996 r. przy pl. Rady Europy monumentalny gmach – zastępujący nieodżałowany przez częstochowian tzw. dworzec wiedeński przy ul. Piłsudskiego – zaczęto projektować jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale inwestycja się ślimaczyła i udało się ją zakończyć dopiero w 1996 r. Uroczystość otwarcia była dla miasta wielkim wydarzeniem, specjalnym pociągiem przyjechał na nią ówczesny prezydent RP Aleksander Kwaśniewski.http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/7,84749,22538072,czestochowa-dworzec-glowny-pkp-do-rozbiorki.html RE: Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany - DamianT - 23.10.2017 Coś w tym jest, ale dziś pasażerów mimo wszystko jest coraz więcej. Jestem ciekaw jak miałby wyglądać ten nowy dworzec. |