Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Wracają pociągi na Litwe - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: PRZEWOZY PASAŻERSKIE I TOWAROWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-94.html)
+--- Dział: ROZKŁAD JAZDY, BILETY I TARYFY PRZEWOZOWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-34.html)
+--- Wątek: Wracają pociągi na Litwe (/thread-5114.html)

Strony: 1 2 3 4


Wracają pociągi na Litwe - Gżągal - 24.08.2015

W ostatni dzień funkcjonowania rocznego rozkładu jazdy 2014/15 przywrócone zostanie kursowanie pociągów pomiędzy Litwą a Polską. Oferta ta dosyć uboga - jedynym pociągiem pasażerskim będzie pospieszny TLK Hańcza łączący stolicę (o ile zakończy się remont linii do Białegostoku) z Szóstakowem na Litwie.

Chciałbym tym wątkiem poruszyć temat braku komunikacji pomiędzy Polską a Litwą. Niewątpliwie problemem jest inny rozstaw torów na Litwie. Obecnie pasażerowie chcący dojechać pociągiem z naszego kraju na Litwę dalej niż do Maćkowa lub Szóstakowa zmuszeni są przesiadać się (aby dojechać do Wilna aż dwa razy!!!).

Jak widzicie przyszłość tego pociągu i komunikacji kolejowej na pograniczu? Osobiście jestem zdania, że w kwestii Hańczy w Szóstakowie powinien czegoś autobus PKP IC, który zawoziłby ludzi dalej do Kowna i Wilna a w wyszukiwarce powinno to widnieć jako KKZ. Oprócz tego przydałyby się wagony bezpośredniej komunikacji np. z Gdańska.

Brakuje również pociągów regionalnych. REGIO Suwałki - Szóstaków skomunikowany z dalszymi połączeniami może i miałby nawet sens, szczególnie gdyby został wydłużony np. do Białegostoku.

Zapraszam do dyskusji Wink


- ET40 - 25.08.2015

Dla mnie jest w ogóle niepojęte, że nie ma pociągu międzynarodowego łączącego wszystkie republiki nadbałtyckie. Ale patrząc na tamtejsze siatki połączeń i częstotliwości można wysnuć wniosek, że u nas może kolej jest traktowana po macoszemu, ale tam została zupełnie olana.


- masovian - 25.08.2015

rysiogeniusz napisał(a):Chciałbym tym wątkiem poruszyć temat braku komunikacji pomiędzy Polską a Litwą. Niewątpliwie problemem jest inny rozstaw torów na Litwie. Obecnie pasażerowie chcący dojechać pociągiem z naszego kraju na Litwę dalej niż do Maćkowa lub Szóstakowa zmuszeni są przesiadać się (aby dojechać do Wilna aż dwa razy!!!).

Jak widzicie przyszłość tego pociągu i komunikacji kolejowej na pograniczu? Osobiście jestem zdania, że w kwestii Hańczy w Szóstakowie powinien czegoś autobus PKP IC, który zawoziłby ludzi dalej do Kowna i Wilna a w wyszukiwarce powinno to widnieć jako KKZ. Oprócz tego przydałyby się wagony bezpośredniej komunikacji np. z Gdańska.

Brakuje również pociągów regionalnych. REGIO Suwałki - Szóstaków skomunikowany z dalszymi połączeniami może i miałby nawet sens, szczególnie gdyby został wydłużony np. do Białegostoku.

Brak pociągów związany jest z tym, że to bardziej Litwinom, jako obywatelom mogłoby zależeć na takim pociągu niż nam. Dla Polaka tam jest ciekawa turystyka. Ale każdy kto się tą tematyką interesuje wie, że Polacy nie są traktowani na Litwie zbyt gościnnie. Rząd litewski, woli, aby przylatywali tam Anglicy, żeby nachlać się jak dla nich taniego piwa. Natomiast zainteresowanie historią Litwy u innych narodów poza naszym, graniczy z zerem. Natomiast Litwini chętnie przybywają do Suwałk w celu zakupów w dyskontach spożywczych, bo unich takowych nie ma. Ale bilety na pociąg kupowaliby u siebie wraz z powrotnym. W związku z tym REGIO Suwałki - Szóstaków nie byłby w żaden sposób opłącalny, a robienie go dla Biedronki tylko wydaje się społecznie bezużyteczne.


ET40 napisał(a):Dla mnie jest w ogóle niepojęte, że nie ma pociągu międzynarodowego łączącego wszystkie republiki nadbałtyckie. Ale patrząc na tamtejsze siatki połączeń i częstotliwości można wysnuć wniosek, że u nas może kolej jest traktowana po macoszemu, ale tam została zupełnie olana.

To juz jest kwestia ideoologiczna, Tam bardziej uwierzono jeszcze niz u nas (co wydaje się wręcz niemożlwie, a jednak), że wszystko może i musi załatwić rynek. No i rynek załatwił kolej...


- kazio - 25.08.2015

O jakich połączeniach tu mówimy? Z Šeštokai do dokądkolwiek w Polsce? Przecież to dziura na peryferiach Litwy, więc potencjalny pasażer musi najpierw tam jakoś dojechać. A skądkolwiek dalej nie będzie połączenia bez przesiadki albo zmiany wózkow w wagonach.

O ile wiem autobusy na trasie Warszawa-Wilno nie narzekają na brak pasażerów.


- ET40 - 25.08.2015

No cóż, słyszeliśmy coś o skomunikowaniach, przesiadkach drzwi w drzwi, choć pewnie LG pod tym względem jest jeszcze dalej za Afryką niż PKP/etc...


- masovian - 25.08.2015

A co najważniejsze chęci i woli brak. A z Warszawy do Wilna wożą ludzi Łotysze, Estończycy i PB należące do Szkota...


- Gżągal - 25.08.2015

kazio napisał(a):O jakich połączeniach tu mówimy? Z Šeštokai do dokądkolwiek w Polsce? Przecież to dziura na peryferiach Litwy, więc potencjalny pasażer musi najpierw tam jakoś dojechać. A skądkolwiek dalej nie będzie połączenia bez przesiadki albo zmiany wózkow w wagonach.

O ile wiem autobusy na trasie Warszawa-Wilno nie narzekają na brak pasażerów.

A ja jestem zdania, że gdyby PKP IC uruchomiło IC BUS-a na odcinku Szóstaków - Kowno - Wilno (przejazd zajmowałbym około 3 godziny z wjazdem do centrum miast) to miałoby to szansę powodzenia. Warunkiem jednak byłoby oznaczenie tego jako ZKA w internetowych rozkładach jazdach.


- masovian - 25.08.2015

Znowu stajemy przed sporem dawno rozstrzygniętym sporem co jest lepsze: podróż z przesiadką czy bez. Poza tym wątpię, aby był wielki popyt na kierunku Białystok/Suwałki - Wilno/Kowno...


- DamianT - 26.08.2015

rysiogeniusz napisał(a):A ja jestem zdania, że gdyby PKP IC uruchomiło IC BUS-a na odcinku Szóstaków - Kowno - Wilno

IC ma uruchamiać połączenie za granicą Polski?


- kazio - 26.08.2015

Był kiedyś IC bus z Warszawy do Wilna.


- Gżągal - 21.09.2015

Podobno od grudnia ma być pociąg Białystok - Kowno obsługiwany przez Przewozy Regionalne.
Materiał z litewskiej TV




- masovian - 21.09.2015

Czyżbyś władał ich językiem? A drugie ważniejsze pytanie, czy do Kowna dochodzą tory o naszym rozmiarze?


- Gżągal - 21.09.2015

W materiale widać podlaski SA133 stojącego w peronach stacji w Kownie, więc jakoś tam dojechali


- kazio - 21.09.2015

https://www.wrotapodlasia.pl/pl/region_ ... zeniu.html

Dodane później: do Kowna można już dojechać po niedawno otwartym kawałku normalnotorowej Rail Baltica


- masovian - 24.09.2015

Wg zarysu RJ zalinkowanego przez lolingpl pojawiają się pociągi PICu do Mockavy (Maćkowa?). Rozkłąd także ma puste miejsca na Kowno...