Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Lokomotywa wielosystemowa - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+--- Wątek: Lokomotywa wielosystemowa (/thread-5009.html)



Lokomotywa wielosystemowa - marcin01 - 22.06.2015

Witam.

Czy jest ktoś w stanie wytłumaczyć mi czym jest spowodowana różnica mocy lokomotywy i siły pociągowej w lokomotywie wielosystemowej w zależności od systemu energetycznego po jakim sie porusza? W prądzie przemiennym ma chyba większa moc?


- MichałŁ - 23.06.2015

Połowicznie sam sobie odpowiedziałeś. Choć większa moc w systemach pądu przemiennego nie wynika z jego przemienności tylko z tego, że są tam zwykle stosowane dużo większe napięcia co umożliwia przenoszenie dużo większej mocy.


- RomekL - 24.06.2015

Dodam, że w lokomotywach przystosowanych do zasilania napięciami 3000 V i 1500 V prądu stałego z zasady pod napięciem 1500 V jest osiagana niższa moc niż pod napięciem 3000 V - czyli czynnikiem ograniczającym jest natężenie prądu.


- MichałŁ - 25.06.2015

Dla zwiększenia przenoszonej mocy prowadzono też próby z prądem stałym o napięciu 6000V, ale ten system nie rozpowszechnił się.


- zeus04 - 25.06.2015

MichałŁ napisał(a):Połowicznie sam sobie odpowiedziałeś. Choć większa moc w systemach pądu przemiennego nie wynika z jego przemienności tylko z tego, że są tam zwykle stosowane dużo większe napięcia co umożliwia przenoszenie dużo większej mocy.

Francuskie lokomotywy na 1,5kV mają moce ciągłe nawet 6MW. Francusko-Brytyjskie wynalazki mają 4MW na 0,75 kV i 5MW na 25kV. W niektórych starszych konstrukcjach dysproporcje pomiędzy systemami przekraczały 10-krotność. Np. dla prądu stałego lokomotywa miała 300kW a na przemiennym ponad 3000 Smile. Wiele francuskich, czy belgijskich elektrowozów wykazywało się tą samą mocą na 1,5 jak i 3kV. OIDP dopuszczalne procentowo spadki napięć na 1,5 kV są takie same jak przy 3kV. Uzyskuje się to zagęszczając podstacje itp. sposobami. EU43 z Pafawagu miała dla systemu 15kV moc mniejszą niż przy 3kV...