Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Stare zdjęcia i dokumenty - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: KOLEJ HOBBYSTYCZNIE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-96.html)
+--- Dział: HISTORIA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-68.html)
+--- Wątek: Stare zdjęcia i dokumenty (/thread-4814.html)

Strony: 1 2


Stare zdjęcia i dokumenty - Linia424 - 23.02.2015

Zajmuję się zawodowo tematami historycznymi, zatem naturalnym faktem jest, że także interesuję się historią kolei. Mam to szczęście, że nieżyjący już niestety teść, pracował na kolei jako maszynista. Tak sobie rozmawiałem ostatnio z moją ukochaną i postanowiliśmy zaatakować jej mamusię ;-) także związaną z koleją (już na emeryturze), aby poszperała trochę w pamiątkach po mężu. Wprosiliśmy się na kawę o 21:00 i odkryliśmy setki zdjęć i dokumentów. Jest to w nieładzie, w wielu teczkach, także sukcesywnie staram się to porządkować. Teść pracował w Szczecinie, także głównie z tamtego regionu są te archiwalia.

Jeśli macie stare zdjęcia czy dokumenty, to myślę, że warto je przekazać dla potomnych.
Patrząc na zdjęcia nieistniejących parowozów, na białe plamy w ich historii, aż pragnie się, aby je wypełnić.

Pierwsza porcja, na zachętę dla innych.


Dokument srebrnej odznaki "Przodujący Kolejarz" 1978 r. (odznaka też się znajdzie)
[Obrazek: 3c38de13ede0.jpg]

Świadectwo centralnego kursu kwalifikacyjnego II-stopnia na maszynistę parowozu z 1957 r.
[Obrazek: c0018986d663.jpg]

Strona druga świadectwa z podanymi przedmiotami i liczbą godzin.
[Obrazek: 3f7e3439e2ad.jpg]


Tu moja ukochana (w środku) w roku 1988 na tle EU07-121 :lol: w czasie jednej z wielu wycieczek (Częstochowa).
TU info z Ilostanu.
[Obrazek: 3c76002e67f6.jpg]


Jedna z lokomotyw. Lata 50-te. Do ID.

[Obrazek: b149dcd14451.png]


Tu prawdopodobnie parowóz Tw. Lata 50-te.
[Obrazek: dfbf27e94e81.jpg]

A tu gratka, w której rozwikłaniu pomogła teściowa. Nastawnia SpA4, nieistniejąca (od 2009r.) na terenie Portu Centralnego. Zdjęcie z lat 50-tych.
[Obrazek: 135b76ea165c.jpg]


Jedyne mi znane zdjęcie parowozu Tw12-13. Lata 50-te.

[Obrazek: 538be2c7eaec.jpg]

Prawdopodobnie Ty4-35. Lata 50-te.
[Obrazek: 355889a50f89.jpg]


Re: Stare zdjęcia i dokumenty - Ariel Ciechańsk - 23.02.2015

Killi napisał(a):Prawdopodobnie Ty4-35. Lata 50-te.

No Ty4 to na 99% nie jest. Obstawiałbym Tp4.


- Tp4 - 23.02.2015

Piękna sprawa. Z niecierpliwością czekam na dalszą porcję archiwów :-)


- Babie_Lato - 23.02.2015

Jako, że archiwum, które pokazał wyżej Killi, dotyczy mojego Taty, pozwolę sobie kontynuować wątek ;-)

Znalazłam jeszcze ciekawe dokumenty:

Umowa o pracę z 1957 r. Pomocnik maszynisty parowozu II klasy zawarł ją z Parowozownią I klasy Szczecin-Port:
[Obrazek: adedf9d869fda22fm.jpg]

[ Dodano: 2015-02-23, 19:59 ]
A tu maszynista parowozu skutecznie złożył egzamin na maszynistę pojazdu trakcji spalinowej. 1963 r. Szczecin-Port:
[Obrazek: 31fee63676f594c7m.jpg]


1968 r. Maszynista pojazdu spalinowego II klasy otrzymuje uposażenie od Motowozowni I klasy Szczecin Wzgórze Hetmańskie:
[Obrazek: 7aca3a77a3026a1bm.jpg]


- kazio - 23.02.2015

Co to był "parowóz II klasy"?


- Międzyrzeczanin - 23.02.2015

Super temat


- Babie_Lato - 24.02.2015

kazio napisał(a):Co to był "parowóz II klasy"?

Hm, wygląda na to, że to pracownicy byli I czy II klasy.
Tak samo motowozownie, lokomotywownie miały swoje klasy.
Czyli był to np. maszynista (parowozu) II klasy, a nie parowóz II klasy.

Na trop takiej klasyfikacji parowozów nie trafiliśmy.

Może ktoś z forum jest bieglejszy w tym temacie i pomoże w rozwiązaniu tej zagadki klasowej? ;-)


- Paweł Piotr - 24.02.2015

"pomocnik maszynisty parowozu II klasy" - klasa odnosi się do stanowiska (pomocnik maszynisty parowozu), a nie do parowozu.
Pracownicy służb liniowych dzielili się na trzy klasy - III, II i I, najwyższą. Kolejne klasy były nadawane po uzyskaniu odpowiedniego stażu pracy, czasem po odbyciu odpowiednich kursów kwalifikacyjnych, potwierdzonych egzaminem. Wiązało się to także z odpowiednim służbowym zaszeregowaniem do grup uposażenia zasadniczego oraz dodatków służbowych.
To zaszeregowanie było uwidocznione na dystynkcjach (patki) w postaci ilości belek i gwoździ oraz ich koloru (srebrne i złote).
Klasy posiadały również jednostki organizacyjne ówczesnej kolei, jak stacje, lokomotywownie i wagonownie. Te dzieliły się na cztery klasy: III, II, I i pozaklasowe (najwyższa kategoria).
Klasyfikacja ta zależała od wielkości samej jednostki oraz wielkości wykonywanej przez nią pracy.


- kazio - 24.02.2015

Paweł Piotr napisał(a):"pomocnik maszynisty parowozu II klasy" - klasa odnosi się do stanowiska (pomocnik maszynisty parowozu), a nie do parowozu.
Dzięki za wyjasnienie.


- Linia424 - 24.02.2015

Paweł Piotr, właśnie nigdzie nie znalazłem info, jakie było kryterium przynależności parowozowni do danej klasy. Chodzi mi o konkretne liczby.


- Paweł Piotr - 24.02.2015

Ze względu na zakres wykonywanej pracy trakcyjnej i prac przy utrzymaniu pojazdów trakcyjnych, lokomotywownie dzieliły się na:
- lokomotywownie pozaklasowe, wykonujące cały zakres obsługi i napraw pojazdów trakcyjnych własnych oraz naprawy awaryjne pojazdów trakcyjnych, wchodzących w skład inwentarza lokomotywowni II klasy. Były to duże lokomotywownie (ponad 14 stanowisk przeglądowo-naprawczych), obsługujące więcej, niż 100 inwentarzowych pojazdów trakcyjnych;
- lokomotywownie I klasy, wykonujące cały zakres obsługi i napraw pojazdów trakcyjnych własnych i niektórych lokomotywowni II klasy w zakresie napraw awaryjnych, dużych przeglądów (P3) i przeglądów dużych o rozszerzonym zakresie (P3r). Posiadały one 9 – 13 stanowisk przeglądowo-naprawczych, obsługujące ponad 80 inwentarzowych EZT lub 50 do 100 inwentarzowych pojazdów trakcyjnych;
- lokomotywownie II klasy, zajmujące się obsługą i naprawą pojazdów trakcyjnych własnych, prace naprawcze są wykonywane w ograniczonym zakresie, bez dużych przeglądów okresowych P3 i P3r i bez napraw awaryjnych, uwzględnionych w zadaniach lokomotywowni pozaklasowych. Posiadały 4 – 7 stanowisk przeglądowo-naprawczych,, obsługujące do 50 inwentarzowych pojazdów trakcyjnych.
Po więcej szczegółowych informacji odsyłam do książki F. Krawczyńskiego i J. Nieliwodzkiego: Zaplecze techniczne służby trakcji PKP, WKŁ Warszawa 1977.


- Babie_Lato - 24.02.2015

Od 1954 roku DOKP w Szczecinie wydawała pismo dla swoich pracowników "Nowe tory".
Fantastyczne relacje, aktualności i wieści można tam znaleźć. Jednak ostatnie strony sprawiły, że turlałam się ze śmiechu :lol:
Była to rubryka "Bijemy na alarm", w której ganiono złe postępki (z imienia i nazwiska!), a historie opisywane często zostały opatrzone zabawnymi rysunkami.

Kilka uroczych przykładów:

[Obrazek: de4533f399f3d4fcm.jpg]

[Obrazek: 8a172b262ad6f0b3m.jpg]

[Obrazek: 2d35feab2273f143m.jpg]

[Obrazek: 0c43bb25dba813b0m.jpg]


- Linia424 - 24.02.2015

Paweł Piotr, dziękuje bardzo.
Babie_Lato, ileż z tych historyjek jest prawdziwych i dziś. :lol:


- sm31-131 - 24.02.2015

Bardzo ciekawy temat :-).
W dziale "Bijemy na alarm" uderza kompletny brak ochrony danych osobowych :-D i pewna ponadczasowość pewnych zachowań, zwłaszcza w pracy drukarek ;-D
A swoją drogą muszę popatrzeć w domowych szpargałach czy coś po dziadku kolejarzu nie zostało z dokumentów i też wrzucę :-).

Pozdrawiam
sm31-131


- kazio - 25.02.2015

Ja mam pytanie o dokumenty z odleglejszej przeszłości...

Szukam (we współpracy z Fundacją Kresy Historii) dokumentów, wspomnień, fotografii itp dotyczacych polskich kolejarzy na kresach wschodnich z okresu wrzesień 1939 - czerwiec 1941 (czyli z czasów gdy kresy były pod okupacja radziecką). Jeśłi ktoś cos takiego ma, albo wie gdzie tego szukać, bardzo proszę o odpowiedź tutaj lub przez PW.

Sprawdziłem kilka oczywistych miejsc (np. muzeum kolejowe w Warszawie) i nic nie znalazłem.

Dziękuje z góry.