Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
EU20 - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html)
+----- Wątek: EU20 (/thread-362.html)



EU20 - Poznanski_mech - 17.08.2010

O lokomotywie:

EU20(dawniej E05) – normalnotorowa lokomotywa uniwersalna z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Wyprodukowane zostały 34 egzemplarze tych lokomotyw, ich przeznaczeniem było prowadzenie pociągów towarowych jak i pasażerskich jednak wykorzystywało się je do przewozu towarów. Jako pierwsze obsługiwały linię Warszawa – Śląsk. Była on identyczna do EU04. Lokomotywy te były dość awaryjne, najczęściej występowały awarie oporników rozruchowych. Swoją służbę na PKP skończyły w 1981 roku. Były one częstym widokiem w Piotrkowie Trybunalskim.

Z historii:

Do obsługi zelektryfikowanej linii kolejowej łączącą Warszawę ze Śląskiem zakupiono w NRD, oprócz czteroosiowych lokomotyw EU04 i EZT, także 34 lokomotywy towarowe serii EU20. Były to pierwsze sześcioosiowe lokomotywy na PKP, przeznaczone w zasadzie do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Dzięki uniwersalnej charakterystyce mogły być wykorzystywane także w ruchu pasażerskim, jednak duża masa wózków i tramwajowe zawieszenie silników trakcyjnych były przyczyną wielu niekorzystnych własności dynamicznych przy jeździe z większą prędkością. Lokomotywy obu typów EU04 i EU20 były wyposażone w takie same silniki trakcyjne, podstawowe urządzenia i aparaturę elektryczną. Pojazdy serii EU20 przydzielone do lokomotywowni w Piotrkowie obsługiwały zasadniczo ruch towarowy na odcinku Warszawa - Łazy.
Z eksploatacji wycofano je na przełomie lat 70. i 80.

Dane techniczne:

Układ osi: Co`Co`
Typ silników trakcyjnych: GBM 530
Ilość i moc silników: 6x420 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 520 kW
Przełożenie przekładni: 81:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 110 km/h
Średnica kół: 1 350 mm
Masa służbowa: 120 000 kg
Długość całkowita: 18 520 mm
Szerokość: 3 050 mm
System hamulca: Knorr


Produkcja:

Numery inwentarzowe: EU20-01 ... 34
Producent: LEW
Lata budowy: 1955 – 1957
Ilość: 34

Pseudonimy:

-Wielki szkop

Malowania:


-Miętowe

W obiektywie:

[Obrazek: eu2024dozer.th.jpg]
EU20-24 stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
[Obrazek: eu2024przemo710.th.jpg]
EU20-24 w miętowych barwach stoi w muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia
-dyszala
-kolejowaklatka