Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: DWORCE, STACJE I PRZYSTANKI KOLEJOWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-13.html)
+--- Wątek: AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka (/thread-3138.html)



AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniak - Mariusz W. - 30.01.2013

Jestem po lekturze książki pt. „AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka”. Oto kilka ciekawostek z niej, odnoszących się do warszawskich dworców.
  1. Warszawa Powiśle początkowo miała mieć nazwę Warszawa Skarpa.
  2. Warszawa Ochota początkowo miała mieć nazwę Warszawa Zawisza. Początkowo była planowana po zachodniej stronie ulicy ulicy Towarowej.
  3. W późniejszym okresie rozważano usytuowanie pawilonu nieco bliżej ulicy Towarowej.
  4. Obok Dworca Głównego (przedwojennego), w narożniku ulicy Chmielnej i ulicy Marszałkowskiej (miał to być również narożnik placu Dworcowego) miał powstać wysoki na ponad 50 metrów hotel.
  5. Również przy Dworcu Wschodnim planowano wybudowanie hotelu.
  6. W początkowych planach Dworca Centralnego ulica Emilii Plater miała utracić ciągłość od ulicy Chmielnej do Alei Jerozolimskich. W tym miejscu miała powstać pętla komunikacji miejskiej. Miało to też za zadanie ułatwić ruch pieszy z Dworca Centralnego w kierunku ulicy Marszałkowskiej.
  7. Na Dworcu Centralnym według niektórych początkowych planów zachodnie i wschodnie zejścia do peronów, jako przeznaczone dla przyjeżdżających, miały być wprost na ulicę Emilii Plater i ob. alei Jana Pawła II.
  8. Jeszcze według innych planów, chyba mocno początkowych, Dworzec Centralny miał być usytowany pomiędzy ulicą Żelazna a ob. aleją Jana Pawła II.
  9. Od początku założono, że kasy na Dworcu Centralnym są w stanie obsłużyć maksymalnie 50% pasażerów w okresie szczytowym. PKP miały otrzymać dodatkowe kasy w sąsiednim Dworcu Obsługi Miejskiej LOT-u.
  10. W latach 80. postulowano wprowadzenie sprzedaży gastronomicznej i prasy na peronach z wózków (po dwa na każdy peron).