Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Zmiany w przepisach kolejowych - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+---- Dział: STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-67.html)
+---- Wątek: Zmiany w przepisach kolejowych (/thread-2793.html)

Strony: 1 2 3


Zmiany w przepisach kolejowych - przem710 - 03.10.2012

6 września 2012 wydano nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

dziennikustaw.gov.pl/du/2012/1042/D2012000104201.pdf



Cytat:przed wskaźnikami W 6, W 6a, W 6b i W 7 oraz kilkakrotnie na odcinku od wskaźnika W 6b do przejazdu, a ponadto podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych – po minięciu wskaźnika W 6a przy zbliżaniu się do przejazdu; na odcinku od miejsca ustawienia wskaźnika do momentu minięcia przejazdu przez czoło pojazdu kolejowego maszynista pojazdu kolejowego podaje sygnał Rp 1 „Baczność”

:-O Tanim kosztem próbuje się poprawić bezpieczeństwo na przejazdach.

Resztę oceńcie sami, aczkolwiek widzę też plus


Cytat:wskaźnik W 27a „Wskaźnik zmiany prędkości” oznacza miejsce zmiany i obowiązującą od tego miejsca największą prędkość drogową na danej linii kolejowej: kwadratowa biała tablica z czarną obwódką, a na niej czarna liczba wskazująca największą dozwoloną prędkość drogową określoną w dziesiątkach kilometrów na godzinę (rys. 189a):



- rustsaltz - 03.10.2012

W sprawie sygnału baczność to tylko uprawomocnienie tego, co maszyniści i tak praktykowali.


- stach57 - 16.02.2014

W związku ze zmianami przepisów mam pytanie a raczej trzy:
1. Czy przy obecnym ich stanie dla jazdy manewrowej na prawy tor szlakowy z blokadą dwukierunkową wydaje się rozkaz pisemny czy nie?
2. Czy w przypadku zmiany toru stacyjnego dla wjazdu pociągu na tor zakończony kozłem oporowym przy sygnale zezwalającym winien być wydany rozkaz pisemny, czy tylko informacja przez radiotelefon?
3. jeżeli pociąg otrzymał rozkaz na zatrzymywanie się i zabieranie podróżnych ze wszystkich stacji i przystanków, to czy w przypadku kiedy skład jego nie mieści się w peronie można podciągać i jak to powinno być zrealizowane? (stacja, przystanek)


- MichałŁ - 16.02.2014

1. Tak
2. Rozkaz
3. Nie wiem


- rustsaltz - 16.02.2014

1. Na tor w kierunku zasadniczym musi byc zgoda, ale rozkaz nie.


- stach57 - 16.02.2014

Czy "nie" znaczy że tor szlakowy prawy z blokadą dwukierunkowa nie jest torem po którym prowadzi się ruch dwukierunkowy? Przecież po takich torach trasuje się pociągi w kierunku przeciwnym do zasadniczego. W takich przypadkach nie wprowadza się ani nie odwołuje ruchu dwukierunkowego, a Ir-1 mówi tylko o sposobie prowadzenia ruchu i co należy zrobić dla zmiany kierunku jazdy na torze z blokada dwukierunkową. Chyba w tym celu w zeszytach wprowadzono skróty dla blokady dwukierunkowej, co kiedyś było tylko w dod.1, a o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego decydował dyspozytor i faktycznie taki ruch był wprowadzany. Obecnie nie, ale zapis dot. jazdy manewrowej pozostał po staremu (...po którym prowadzony jest ruch dwukierunkowy). Można postawić pytanie kiedy mamy ruch dwukierunkowy przy blokadzie dwukierunkowej?


- rustsaltz - 16.02.2014

Ruch dwukierunkowy, zgodnie z paragrafem 52 ust. 2, mamy po wprowadzeniu do radiotelefonogramem wg wzoru nr 23. Zgodnie z powyższym tor prawy przystosowany do prowadzenia ruchu dwukierunkowego nie jest torem, po którym prowadzi się ruch dwukierunkowy. Tak samo fakt, że mam krowę, nie oznacza że muszę ją doić (;-)).


- stach57 - 18.02.2014

Smile Masz krowę (masz ruch dwukierunkowy) i możesz ją doić (zmienić kierunek jazdy). Jak to zrobić? Znasz instrukcję, to wiesz jak to zrobić. nawet jeżeli dotyczy to "dojenia" czegokolwiek. Smile


- rustsaltz - 18.02.2014

Dojenie krowy rozpoczyna się w.w telefonogramem wg wzoru nr 23 Wink. Dopóki dyżurny ruchu nie nada tego telefonogramu szlaku nie należy traktować jako takiego, po którym prowadzi się ruch dwukierunkowy.

Oczywiście, można dywagować co w sytuacji, gdy wypuszcza się pociąg po torze lewym, mimo że tor prawy jest otwarty. W tej sytuacji mamy przypadek wyjazdu na tor w kierunku zasadniczym, ale przy ruchu dwukierunkowym. Tutaj przepisy trochę się motają, bo z jednej strony "zasadniczo pociągi powinny kursować po torze prawym" ale są odstępstwa i w rzeczywistości cuda się dzieją.


- stach57 - 21.02.2014

Blokada jednokierunkowa jest przeznaczona do prowadzenia ruchu jednokierunkowego i taki jest prowadzony, a blokada dwukierunkowa - do prowadzenia ruchu dwukierunkowego i trasuje się pociągi w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Ir1 w tym przypadku nie mówi o jego wprowadzeniu i odwołaniu ale tylko o sposobie zmiany kierunku jazdy. Chyba dlatego wprowadzono skróty "SS" "PP" "SP" do wrjp i drużyny pociągowe nie powiadamia się o prowadzeniu ruchu dwukierunkowego (§55 ust.3). Po co też w tym przypadku ustawia się wskaźniki W5 przy torze prawym? Kiedyś wprowadzano ruch dwukierunkowy nawet przy blokadzie dwukierunkowej. Wprowadzono zmiany w jednym miejscu i zapomniano o pozostałych z tą zmianą związanych. Podobna sytuacja dotyczy zezwolenia na jazdę, gdy lokomotywa stoi poza semaforem (§57 ust.4 pkt 7 i §61 ust.5). Tu też można dywagować.


- rustsaltz - 21.02.2014

W5 na torze prawym ustawia sie dla poinformowania druzyny o miejscu, do ktorego mozna manewrowac bez zgody dyzurnego na wyjazd na szlak. Cale to zamieszanie to wynik tego, ze Zarzadca puszcza pociagi po torze lewym tak, jak komu spasuje, a nie dlatego, ze tor prawy jest zamkniety.


- stach57 - 21.02.2014

Może i tak. Kiedyś blokada liniowa dwukierunkowa miała inne znaczenie niż dziś (ruch równoległy a nie dwukierunkowy). Jesteśmy krajem o obowiązującym ruchu prawostronnym ale tam gdzie blokada liniowa pozwala na ruch zmiennokierunkowy, to wykorzystuje się ją dla zwiększenia przepustowości i w tym kierunku zmieniono przepisy. Czy zrobiono to dobrze? Gdyby tak było nie byłoby różnych interpretacji tego samego przepisu.


- rustsaltz - 21.02.2014

Tylko szkoda, ze zmieniono je jak zwykle polowicznie i wcale nie w kierunku poprawy bezpieczenstwa.


- stach57 - 21.02.2014

Za dużo ogólników i możliwość dowolności interpretacji nie sprzyja poprawie bezpieczeństwa.


- rustsaltz - 21.02.2014

Ale te uwage to trzeba na pouczeniach okresowych zglaszacWink albo poczekac na kolejny Otloczyn.