Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Oznaczenia lokomotyw elektrycnych - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html)
+----- Wątek: Oznaczenia lokomotyw elektrycnych (/thread-189.html)



Oznaczenia lokomotyw elektrycnych - Poznanski_mech - 29.06.2010

Pierwsze lokomotywy elektryczne eksploatowano na PKP od 1936 roku, oznakowano symbolem "El." i numerami 101 do 106. Dla następnych pojazdów przydzielono kolejne zakresy numerów (201, 301, 401 itd.). Ogólne zasady tego systemu obowiązywały praktycznie do połowy lat 50 gdy wprowadzono tymczasowe oznaczenia składające się ze znaku serii (E01, E02 itd.) i, oddzielono myślnikiem numer inwentarzowego (dla każdej serii od 01 wzwyż), np. E04-01. Aktualny system, obowiązujący od 1.07.1959 r. (również dla trakcji spalinowej) wprowadzono normą RN-58/MK-00001. Pełne oznaczenie pojazdu (np.ET22-303) składa się z:
-znaku serii ET22,
-numeru inwentarzowego 303,
Poszczególne symbole w znaku serii oznaczają:

ET22-303

Rodzaj trakcji:
E - elektryczna


Przeznaczenie eksploatacyjne lokomotywy:
P - do ruchu pasażerskiego
T - do ruchu towarowego
U - do ruchu pasażerskiego i towarowego(uniwersalne)
M - do pracy manewrowej


Określenie konstrukcji, układu osi, zasilania i kolejności wprowadzenia do eksploatacji:
01 - 14 -układ osi Bo`Bo`, prąd stały 3kV
15 - 19 -układ osi Bo`Bo`prąd przemienny(nie wprowadzono)
20 - 34 -układ osi Co`Co`, prąd stały 3kV
35 - 39 -układ osi Co`Co`, prąd przemienny(nie wprowadzono)
40 - 49 -inny niż wyżej wymieniony układ osi lub system zasilania


W każdej z grup (np. 20 - 34) poszczególne konstrukcje oznaczono liczbami, według kolejności wprowadzenia eksploatacji (EU20, ET21, ET22 itd.). Pojazdy każdej serii otrzymywały kolejne numery inwentarzowe, od 01 wzwyż (gdy przewidywano większą ilość egzemplarzy od 001). Norma zalecała taki sposób numeracji, który pozwoliłby określić umownie dodatkowe cech, nie ujęte w oznaczeniu serii. W praktyce stosowano oddzielne grupy numerów, np.
EU07 od 001 wzwyż - seria podstawowa(typ 4E)
EU07 od 301 wzwyż - konstrukcja zmodyfikowana (typ 303E)
Tu pojazdy obu grup mają jednakową charakterystykę trakcyjną, ale różnią się budową i nie mogą być łączone ze sterowaniem wielokrotnym