Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
PLK S.A. stawki za dostęp do infrastruktury - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+--- Wątek: PLK S.A. stawki za dostęp do infrastruktury (/thread-1866.html)

Strony: 1 2


PLK S.A. stawki za dostęp do infrastruktury - RysiekChaszcz - 12.03.2012

Chciałbym zaprosić do dyskusji na temat HARACZU Polskich Lini Kolejowych S.A.

Ile za kilometr:

Wyliczenia:


W Polsce dla pojazdów drogowych został uruchomiony system poboru VIATOLL który
pobiera opłaty za każdy kilometr na wszystkich drogach klasy A i S oraz na wybranych drogach DK. Dla pojazdów kolejowych pobór opłat za każdy kilometr jest ustalony przez PLK i on
to pobiera opłaty.

Stawki:
PLK * za pociąg pasażerski o masie do 60T a więc tylko autobusy szynowe stawka za kilometr na linii zelektryfikowanej w zależności od kategorii cenowej wynosi od
3.23 PLN do 8.48 PLN (5 kategorii)
VIATOLL ** najwyższą stawkę pobiera od pojazdów powyżej 12 T a więc nawet największych
tirów przy czym stawka jest uzależniona od emisji spalin i wynosi ona od
0.27 PLN do 0,53 PLN na drogach kategorii A i S oraz
0,21 PLN do 0.42 PLN na drogach kategorii GP i G (drogi krajowe)

Symulacja dla odcinka Bielsko-Biała Cieszyn
Droga S1 (bardzo wysoka klasa drogi )– 36 km opłata przy najwyższej stawce wynosi: ..19,08
Kolej Bielsko-Biała Cieszyn – (ruina) 38,622 km opłata przy najniższej stawce: …........124,74
A więc opłata za najlżejszy szynobus jest 6,5 raza większa od opłaty za największego TIR-a
Dla autobusu bez podatku od środków transportu.
Dla kolei bez opłat za perony, postój i dojazdów do punktów serwisowania. Symulacja roczna tylko opłat drogowych / za użytkowanie linii kolejowej:
Autobus powyżej 30 miejsc.
12 kursów Cieszyn Bielsko-Biała Cieszyn 365 dni : 12 x 36 x 0,53 x 365 = .....83570 PLN
Podatek od środków transportu – stawka najwyższa w kraju *** .................. 2302 PLN
Suma opłat rocznych bez ubezpieczenia: ......................................................... 85872 PLN Najmniejszy szynobus z porównywalną ilością miejsc:
12 kursów Cieszyn Bielsko-Biała Cieszyn 365 dni : 12 x 38.6 x 3.23 x 365 = 846089 PLN
Opłaty za postoje na torach PLK i inne czynności ****
Za korzystanie z peronów 12 x 15 x 1,39 x 365:................................................91323 PLN
Za korzystanie z torów postojowych 8 godz w dobie:................8 x 1,05 x 365 = 3066 PLN
Za dojazd do punktów zaopatrzenia raz w tygodniu 3 km: …........52 x 3 x 0,85 = 132 PLN
Suma opłat rocznych bez ubezpieczenia: ..........................................................940610 PLN

OPŁATY (HARACZ) ROCZNE
AUTOBUS …......................... 85872 PLN
KOLEJ (Autobus szynowy).. 940610 PLN
OPERATOR KOLEJOWY PŁACI 11 RAZY WIĘCEJ ZA TEM SAM ODCINEK !!!!

* PLK S.A. Polski operator infrastruktury kolejowej utrzymujący między innymi nawierzchnię kolejową
** VIATOLL Operator który w imieniu Państwa Polskiego pobiera opłaty drogowe za płatne odcinki
*** Podatek od środków transportu w 2012 r.
Wysokość stawek tego podatku określają rady gmin. Maksymalna roczna stawka podatku od środków transportowych
(od jednego środka transportu) nie może przekroczyć:
7) od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
a) mniejszej niż 30 miejsc – 1820,96 zł,
b) równej lub wyższej niż 30 miejsc – 2302,20 zł.
(MP z 2010 r. nr 55, poz. 755 i M.P. z 2010 r nr 75, poz. 950)
**** Wyliczenia za średni postój dobowy na torach PLK w całym roku
Za korzystanie z peronów: 1,39 PLN za każdy postój
Za korzystanie z torów postojowych (poniżej 2 godz opłaty nie nalicza się) 1,05 PLN za godzinę
Za dojazd do punku zaopatrzenia w paliwo itp. 0,85 PLN za kilometr

Opracował na podstawie materiałów PLK S.A. , VIATOLL oraz Dz.Ustaw. R.P.
Ryszard Chaszczewski <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.csmk.pl">www.csmk.pl</a><!-- w -->


- Maciej - 12.03.2012

Czyli to oficjalne potwierdzenie, że PLK to zdziercy, którzy nie wiem co robią z tą kasą. Za takie pieniądze wszystko powinno być cacy, a nie się rozlatywać. Dzisiaj w "Faktach" pokazywali rozjazdy za stacją W-wa Zachodnia, koleś skakał po szynie, a ona latała w górę i w dół. Pod ciężarem człowieka który waży może 80 kilo, a pociąg przecież ile waży... :->


- rustsaltz - 12.03.2012

Dawać tego kolesia na szkolenie BHP. Każda iglica trochę skacze z prostej przyczyny. Z jednej strony jest bez przerwy dylatacyjnej łączona z krzyżownicą a z drugiej trzyma ją zamknięcie. Pismaki by się fizyki pouczyły a nie sensacji szukały...


- przem710 - 13.03.2012

Z takim stawkami kolej nie może być konkurencyjna. Czyżby utrzymanie torowisk było aż tak drogie?


- DamianT - 13.03.2012

Ja bym spojrzał jeszcze na to z tej strony, że samochodów ciężarowych jest na drodze o wiele wiele więcej niż pociągów na torach, przez co ta suma na drogi ma większy mnożnik.

Piszę czysto teoretycznie oczywiście, nie znam wpływów do zarządcy dróg i nie znam też do PLK.


- Maciej - 13.03.2012

rustsaltz napisał(a):Każda iglica trochę skacze z prostej przyczyny. Z jednej strony jest bez przerwy dylatacyjnej łączona z krzyżownicą a z drugiej trzyma ją zamknięcie.

Drobne ale, którego nie dodałem - podkład skakał razem z ową szyną. A no właśnie, rustsaltz, nie była to iglica; z tego co tam dojrzałem, był to odcinek prostej szyny, bez rozjazdów, iglic i niczego podobnego. ;-)


Nie wiem komu podlega PLK, ale jeśli ten ktoś chce zrobić na kolei porządek, musi zacząć właśnie od nich.


- rustsaltz - 13.03.2012

To trzeba precyzować... Na główce szyny stawać absolutnie nie wolno, więc pytanie gdzie był SOK (tak na marginesie). Poza tym trzeba dalej oszczędzać na utrzymaniu, będzie lepiej...


- RysiekChaszcz - 13.03.2012

Zrobiłem dodatkowe wyliczenie za tonokilometr:

Pociągi towarowe *

Stawki za 1 km/1 tonę  w/g kategorii linii i brutta 
na linii zelektryfikowanej. Masa brutto liczona włącznie
z czynną(czynnymi) lokomotywami:

+---+------------------+------------------------------------------+
|     |Masa całkowita  |    Kategoria linii kolejowej           | 
+   +------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
|Poz|  Brutto M (T)    |   1     |   2    |   3    |   4    |   5    |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 1 |   M<=60        |  3,23 |  4,40 |  5,78  |  6,54 |  8,48 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 2 |  60<M<=150     |  3,56  |  4,84 |  6,36 |  7,20 |  9,32 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 3 | 150<M<=300    |  4,14 |  5,62 |  7,39 |  8,35 | 10,82 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 4 | 300<M<=450    |  5,10 |  6,93 |  9,10 | 10,28 | 13,31 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 5 | 450<M<=600    |  6,07 |  8,23 | 10,80 | 12,21 | 15,81|
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 6 | 600<M<=1100  |  9,59 | 13,00 | 17,05 | 19,27 | 21,93 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 7 |1100<M<=1500 | 12,08 | 16,12 | 18,82 | 22,74 | 25,69 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 8 |1500<M<=2100 | 16,66 | 20,96 | 24,47 | 29,57 | 33,41 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
| 9 |2100<M<=3000 | 19,55 | 24,60 | 28,71 | 34,70 | 39,19 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+
|10 |     M>3000      | 22,50 | 28,31 | 33,04 | 39,93 | 45,10 |
+ +---------------------+-------+-------+-------+-------+-------+

*) Stawka tabeli za pociągi pasażerskie jest taka sama jak za poc.
towarowe od poz. 1 do pozycji 6. (W poz 6. 600<M) !!!

Wyliczenia za 1 tonokilometr dla 1 kategorii linii kolejowej.

 -  1/1      do   60 Ton    : 0,0538 PLN za km. (dla   60 Ton)
 -  2/1   60 do  150 Ton   : 0,0237 PLN za km. (dla  150 Ton)
 -  3/1  150 do  300 Ton  : 0,0138 PLN za km. (dla  300 Ton)
 -  4/1  300 do  450 Ton  : 0,0113 PLN za km  (dla  450 Ton)
 -  5/1  450 do  600 Ton  : 0,0101 PLN za km. (dla  600 Ton)
 -  6/1  600 do 1100 Ton : 0,0087 PLN za km. (dla 1100 Ton)
 -  7/1 1100 do 1500 Ton: 0,0080 PLN za km. (dla 1500 Ton)
 -  8/1 1500 do 2100 Ton: 0,0079 PLN za km. (dla 2100 Ton)
 -  9/1 2100 do 3000 Ton: 0,0065 PLN za km. (dla 3000 Ton
 - 10/1   ponad 3000 Ton: 0,0056 PLN za km. (dla 4000 Ton)


Wyliczenia za 1 tonokilometr dla 5 kategorii linii kolejowej.

 -  1/1      do   60 Ton    : 0,1413 PLN za km. (dla   60 Ton)
 -  2/1   60 do  150 Ton  : 0,0621 PLN za km. (dla  150 Ton)
 -  3/1  150 do  300 Ton : 0,0360 PLN za km. (dla  300 Ton)
 -  4/1  300 do  450 Ton : 0,0295 PLN za km  (dla  450 Ton)
 -  5/1  450 do  600 Ton : 0,0263 PLN za km. (dla  600 Ton)
 -  6/1  600 do 1100 Ton: 0,0199 PLN za km. (dla 1100 Ton)
 -  7/1 1100 do 1500 Ton: 0,0171 PLN za km. (dla 1500 Ton)
 -  8/1 1500 do 2100 Ton: 0,0159 PLN za km. (dla 2100 Ton)
 -  9/1 2100 do 3000 Ton: 0,0130 PLN za km. (dla 3000 Ton
 - 10/1   ponad 3000 Ton: 0,0113 PLN za km. (dla 4000 Ton) 


Reasumując:

Najwyższy haracz PLK pobierają od szynobusów, pociągów pasażerskich i towarowych
do 300 Ton, Powyżej różnice są już dużo mniejsze. Stawki dla linii bez drutu 
są trochę niższe tj. od około 63% przy 60 Tonach do około 6% powyżej 3000 Ton.
Postarałem się uwidocznić jaka jest sprawiedliwość w/g PLK.
W/g mnie stawki za pociągi pasażerskie zwłaszcza za szynobusy powinna być dużo mniejsza.


- Virakocha - 13.03.2012

@RysiekChaszcz

Rychu, czy brałeś także pod uwagę prędkości szlakowe :? :-) Bodaj największe zdzierstwo jest tam, gdzie linia zostaje zmodernizowana do 160 km/h, przez co przewoźnicy uciekają z niej, przykład "zachodnia" E30 :lol:


- RysiekChaszcz - 14.03.2012

Virakocha napisał(a):@RysiekChaszcz

Rychu, czy brałeś także pod uwagę prędkości szlakowe :? :-) Bodaj największe zdzierstwo jest tam, gdzie linia zostaje zmodernizowana do 160 km/h, przez co przewoźnicy uciekają z niej, przykład "zachodnia" E30 :lol:

Tak - właśnie to są te kategorie linii od 1 do 5. 1 najgorsza (np Bielsko - Skoczów) a 5 najlepsza np. CMK i inne korytarze.Poniżej link do wykazu linii kolejowych wraz z cennikiem za dostęp.



Wykaz stawek zł/pockm obowiązujących do 31 maja 2012


- *ARTUR* - 20.03.2012

RysiekChaszcz, Piszesz tutaj w kategorii do 60 ton o szynobusach, jak nas zapewniano to do tej kategorii zalicza się również SM30 wraz z jednym wagonem osobowym, np. salonką, ale także jazda drezynką lekką po czynnym szlaku, a to już jest zdzierstwo bo nacisk DLki na oś wynosi 0,1 tony czyli zero.
Od początku wprowadzenia opłat za tory jak i kolejnych za postój przy peronach lub za wolną jazdę składem po linii z wyższą prędkością byłem temu przeciwny. Czemu my jako skansen lub jakiś MK albo drezyniarz ma płacić tak wysokie stawki za przejazd choć z tego tytułu nie ma korzyści materialnej bo jeździ dla swojej własnej przyjemności lub transportuje eksponaty kolejowe do skansenu albo na imprezę. Podobnie sprawa wygląda z wszelakimi dopuszczeniami, my musimy mieć takie same papiery, rewizje i świadectwa typu jak standardowy duży przewoźnik kolejowy. Najlepszy numer jest z drezynkami lekkimi o napędzie silnikowym bo kierujący takim maleństwem musi mieć takie same prawo kierowania jak na WMkę a np. na taką ręczną drezynkę to wystarczy tylko słowne przeszkolenie przez naczelnika, kamizelka, trąbka i radio, czasem też rozkaz na papierze :-D UTK nas jak i inne stowarzyszenia bierze jako prywatnego przewoźnika i żąda od nas tego samego co od wielkich firm, jesteśmy za tym aby w ustawie wprowadzono pojęcie drobnego przewoźnika kolejowego i tym samym znacznie niższe lub symboliczne stawki na takie transporty jak i dopuszczenia.


- Obleśny Szczur - 20.03.2012

*ARTUR* napisał(a):mieæ takie same papiery, rewizje i ¶wiadectwa typu jak standardowy du¿y przewo¼nik kolejowy.
Z jednej strony ma to swoje plusy - blokuje "samowolkê" na torach. Obawiam siê, ¿e stworzenie czego¶ w rodzaju "drobnego przewo¼nika kolejowego", jak to okre¶lasz, otworzy³oby drogê do kombinatorstwa i omijania przepisów przez "wielkich". Natworzyli by sobie jakie¶ kilkuosobowe spó³ki-córki lub tzw. podwykonawców dla obni¿enia kosztów - bo przecie¿ takie firmy nie musia³by wywalaæ kasy na papierologiê, mo¿e dosz³oby do jakiego¶ kolejowego busiarstwa?


- rustsaltz - 20.03.2012

*ARTUR* napisał(a):Czemu my jako skansen
MY to znaczy kto?!

Cytat:z tego tytułu nie ma korzyści materialnej bo jeździ dla swojej własnej przyjemności
A jak ja jeżdżę samochodem dla przyjemności to mam do baku nasikać? No bądźmy poważnymi ludźmi (choć co niektórym to z trudem przychodzi)

Cytat:Najlepszy numer jest z drezynkami lekkimi o napędzie silnikowym bo kierujący takim maleństwem musi mieć takie same prawo kierowania jak na WMkę
A co, na kartę rowerową ma jechać?


- RysiekChaszcz - 20.03.2012

jeszcze raz - nie chciałem wywołać burzy wśród MK. Po prostu stwierdzam że PLK SA zdzierają pieniądze za pojazdy szynowe które w jakichkolwiek sposób nie niszczą infrastruktury.
Dlaczego system opłat drogowych pobiera większe opłaty za każdą tonę a PLK odwrotnie - im mniej ton tym większe opłaty.
Co do SM30 i jeden wagon jasne że się zmieści do 60 Ton ale proszę mi wytrasować SM/SP42 plus 1/2 wagon/y w zamiast za szynobus. SM/SP42 72 tony plus wagon 24 Tony a więc już jest 96 Ton na dzień dobry . Chamstwo ze strony PLK nie zna granic. Przyszykuję więcej wyliczeń ale dopiero na sobotę/niedzielę (też muszę w tygodniu zarobić na kąsek chleba) :-)


- *ARTUR* - 21.03.2012

Obleśny Szczur, Jeśli jakaś firma będzie chciała ominąć przepisy to zawsze znajdzie lukę w prawie ale z drugiej strony jeśli przepisy będą skierowane do lekkich składów to przypuszczam że żadnemu dużemu przewoźnikowi nie zechce się zakładać takich firemek. Chodzi mi tu o składy jedna maszyna i jeden lub dwa wagony albo np. przejazd drezyn lekkich.
Kolego rustsaltz, Czemu mylisz spalanie paliwa i opłaty za tory?
Jeśli zaś chodzi o uprawnienia na lekkie drezynki to poczytaj proszę przepisy a potem się wypowiadaj widać że nawet nie wie kolega jak taki pojazd się zachowuje na szlaku proponuje pojeździć trochę :lol: