Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Kalendarium trakcji spalinowej - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: HISTORIA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-56.html)
+----- Wątek: Kalendarium trakcji spalinowej (/thread-185.html)



Kalendarium trakcji spalinowej - Poznanski_mech - 28.06.2010

1911

W rejonie Poznania i Olsztyna koleje pruskie uruchomiły stałą komunikację podmiejską wagonami z silnikami benzynowymi

1927

Na trasie Kraków - Wieliczka rozpoczęto regularnie kursy pierwszego na PKP wagonu motorowego

1929

Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie wykonała pierwszą lokomotywę spalinową z przekładnią elektryczną systemu Gebus

1934

Zakłady Cegielskiego i Lilpopa wyprodukowały na zamówienie PKP pierwsze spalinowe wagony silnikowe polskiej konstrukcji

1935

W rejonie Wilna zainicjowano tworzenie systemu komunikacji podmiejskiej spalinowymi wagonami silnikowymi

1937

Utworzono połączenie pospiesznymi pociągami motorowymi na trasie Lwów - Tarnopol - Zaleszczyki

1939

W HCP zbudowano nowe wagony silnikowe ze sterowaniem ukrotnionym osiągające prędkość 150km/h, uruchomiono komunikację z Warszawy do Poznania

1952

Pierwsza powojenna lokomotywa spalinowa Ls40 z przekładnią mechaniczną o mocy 44 KM została zbudowana w "Fabloku"

1954

Na Węgrzech zakupiono pierwsze wagony motorowe serii MsXmix

1956

Powstał prototyp lokomotywy serii Lwe55 o mocy 300 KM z przekładnią elektryczną

1961

Wyprodukowano lokomotywę SM25 i wagon silnikowy SN80 z przekładnią hydrauliczną

1964

"Fablok" wykonał prototyp lokomotywy 800KM serii SM42, wraz z wersjami pochodnymi zbudowano ich ponad 2 000 egzemplarzy.
W "Zastalu" uruchomiono produkcję lokomotywy małej mocy Ls60

1965

W Rumunii zakupiono lokomotywy serii ST43 - pierwsze pojazdy dużej mocy do obsługi ruchu liniowego na PKP

1967

Zakłady Cegielskiego zbudowały prototyp pierwszej polskiej lokomotywy dużej mocy 1700KM typu 301D

1975

Powstał prototyp lokomotywy serii SP47 o mocy 3 000KM z przekładnią prąd przemienny/prąd stały

1979

Trakcja spalinowa wykonała największą pracę (148,3 mln pockm, 36,1%)

1980

PKP miały na inwentarzu 4345 spalinowych pojazdów trakcyjnych

1991

W ZNTK Poznań powstały prototypy autobusów szynowych typu 207M

2005

PESA Bydgoszcz zbudowała pierwsze zespoły trakcyjne typu 218M