Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
SN61 - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: SPALINOWE ZESPOŁY TRAKCYJNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-28.html)
+----- Wątek: SN61 (/thread-1609.html)



SN61 - Gżągal - 18.12.2011

SN61

Spalinowe zespoły SN61 produkcji węgierskiej firmy Ganz - Mavag miały być swego rodzaju "lekarstwem" na brak wagonów silników na sieci PKP, które przed pierwszą dostawą stanowiły jedynie około 70 wagonów SN52 oraz SN60. W latach 50 zakładano, że w kolejne regularnie dostawy taboru spowodują, że na polskich torach będzie około 400 wagonów silnikowych. Biorąc pod uwagę wspomnianą przeze mnie liczbę taboru tego typu pełniącego wówczas służbę była to decyzja odważna.

Po dotarciu pierwszych pojazdów - ubogi wówczas jeszcze tabor - spowodował, że jeszcze wtedy mało popularne "Ganzy" (Taką nazwa jest często spotykana wśród miłośników) prowadziły pociągi expressowe, głównie "Tatry" z Warszawy do Zakopanego. Regularne dostawa taboru - szczególnie tego do obsługi dalekobieżnych - spowodowała, że SN61 była używana już tylko do ruchu lokalnego.

Niestety, "Ganz" nie cieszyły się zbyt dobrą opinią głównie ze względu na awaryjność. Do tego dochodziły różne mniejsze problemy takie jak zbyt dużo miejsca na przedział bagażowy czy ogromny chałas w trakcie jazdy.

W latach 1976-85 na sieci PKP zaczęły pojawiać się składy SR61, które powstały z przebudowy SN61 i służyły do prac przy konserwacji sieci trakcyjnej. Konstrukcja nowych wagonów pozostała prawie wcale niezmienna. Obecnie jeden zachowany egzemplarz służy za budynek kasy biletowej skansenu kolejowego w Kościerzynie.

Stopniowe wycofywanie składów z eksploatacji, spowodował wycofanie ich na początku lat 90 ubiegłego wieku. Obecnie jedynymi czynnymi jednostkami jest SN61-168 stacjonujący w Chabówce oraz SN61-183 stacjonujący w Szczecinie. Ten drugi uległ wykolejniu 27 listopada 2010 roku, w trakcie wykonywania kursu specjalnego w związku z obchodami 50 rocznicy powstania lokomotywownii Szczecin Wzgórze Hetmańskie oraz Dniem Kolejarzy.

Prędkość maksymalna: 108 km/h
Masa: 57,8t
Moc: 368kW (500KM)
Ilość miejsc siedzących: 48+5odchylanych
Ilość miejsc stojących: 58
Klasa przedziałów pasażerskich: 2
Przekładnia: mechaniczna
Zasięg wagonu: 800km
Średnica kół napędowych: 940mm

Na podstawie Kolejowego Komisu, informacji ze strony Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, Wikipedii oraz informacji własnych opracował Jan Parszewski