Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Z cyklu: "Co by było gdyby" - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+--- Wątek: Z cyklu: "Co by było gdyby" (/thread-1413.html)



Z cyklu: "Co by było gdyby" - fred77 - 26.09.2011

Czasami nachodzą mnie szalone myśli. ;-)
Zastanawiam się tak co by było gdyby stare wagony np.: takie
[Obrazek: z3511427X.jpg]
w liczbie 10 sztuk podpiąć do EP-09 i rozpędzić na CMK do 160km/h.
Jak daleko taki skład by zajechał? Co by się mogło stać?

A teraz pytając ogólnie:
Załóżmy, że torowisko jest wzorowe - np.: wspomniana CMK - skupiamy się tylko i wyłącznie na wagonach czy lokomotywach.
Na co narażony jest tabor w przypadku przekraczania dopuszczalnej prędkości?
Jakie kryteria brane są pod uwagę przy określaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości taboru?
Czym różnią się zestawy kołowe taboru, porównując stary i nowy? Sposobem tłumienia wibracji, łożyskowaniem?

Można by powiedzieć, że koła w każdym wagonie są okrągłe i kręcą się tak samo i każdy wagon mógłby jechać tak samo szybko, a jednak tak nie jest.

Dlaczego?


- Obleśny Szczur - 26.09.2011

fred77 napisał(a):Na co nara¿ony jest tabor w przypadku przekraczania dopuszczalnej prêdko¶ci?
Na tzw. ruchy paso¿ytnicze, czyli wszystkie inne oprócz ruchu postêpowego w kierunku jazdy oraz obrotowego kó³. Chodzi o wszystkie przechy³y boczne, wzd³u¿ne, wê¿ykowanie, podskakiwanie itd. itp.
fred77 napisał(a):Jakie kryteria brane s± pod uwagê przy okre¶laniu maksymalnej dopuszczalnej prêdko¶ci taboru?
Rodzaj zestawów ko³owych, konstrukcja zawieszenia, ramy i pud³a, hamulce.
Cytat:Czym ró¿ni± siê zestawy ko³owe taboru, porównuj±c stary i nowy?
W skrócie: kiedy¶ by³y ko³a szprychowe, potem wymy¶lono ko³a obrêczowe (z zak³adanymi na gor±co obrêczami), teraz lubujemy siê w monoblokach lub tzw. silent-blokach (ko³a obrêczowe z warstw± gumy pod obrêcz±).
fred77 napisał(a):Mo¿na by powiedzieæ, ¿e ko³a w ka¿dym wagonie s± okr±g³e i krêc± siê tak samo i ka¿dy wagon móg³by jechaæ tak samo szybko, a jednak tak nie jest.
Dlaczego?
Nie krêc± siê tak samo, chocia¿by dlatego, ¿e mog± mieæ: ró¿ne ¶rednice, ró¿ny materia³, ró¿ne wykoñczenie powierzchni, wspó³pracuj± z innym rodzajem hamulca... i tak mo¿na wymieniaæ i wymieniaæ. To jest temat rzeka.


- rustsaltz - 26.09.2011

Powyżej pewnej prędkości tabor będzie miał na przykład niespokojny bieg. Wink