Witam was wszystkich, mam pytanie dotyczące znaków na kolei i w metrze ich różnic itd. można takie informacje znaleźć w dzienniku ustaw ale mam z tym problem. pomóżcie
//Pisz staranniej.
przem710
Ok. Mam sygnalizację w metrze a różnice jak wygląda ona na kolei, sa wogóle jakies różnice ?
Te instrukcje, które przesłał rustsaltz, dotyczą metra.
A teraz dotyczące kolei, jakie są różnice ?
http://www.tadek.jasky.pl/theme_1.php?s ... page=26860
Tu są podane sygnały świetlne oraz wskaźniki stosowane w warszawskim metrze.
Jak widzisz (porównując do kolejowych z instrukcji E1) zdecydowana większość się powtarza, różnice w zasadzie obejmują tylko pomarańczowe światło na semaforze oraz kilka wskaźników (Wm4, Wm8, Wm16, Wm17, Wm30, Wm31, Wm32).
Sygnalizacja kolejowa jest bardziej rozbudowana, wystarczy spojrzeć na sygnalizację świetlną. Na kolei sygnałów jest całe mnóstwo, w metrze tylko kilka podstawowych, brak jest tarcz ostrzegawczych.
mikrobart napisał(a):Oto instrukcja E1 - przepisy sygnalizacji na PKP:
http://kolej.krb.com.pl/e1/e1.htm
Ta E-1 jest z 2000 roku, obecnie stosujemy tą z 2007 i to już jest Ie-1 ( ex. E-1 ).
Na metrze jak i na kolei stosuje się te same sygnalizacje manewrowe. W świetlnej jest o tyle różnica, że w kolei pomarańczowe ciągłe oznacza co innego niż w metrze. W Kolei - jazda z Vmax, następny semafor S1 (stój, czerwone ciągłe), a w metrze jazda z V=40km/h następny stój.
Metro jako jedno z dwóch linii w Polsce posiada 2stawną SBL, tak jak linia WKD. Działa to na tej samej zasadzie. W Metrze za to pojawiają się dodatkowe wskaźniki, lub trochę zmienione w porównaniu do kolei. Na pewno te same oznaczające odcinek rozpoczęcia i zakończenia odcinka ze zmniejszoną prędkością.
Kiedy na kolei mamy do czynienia z sygnałem sn, czyli nieoświetlony semafor ?
Na kolei de facto nie powinien wystąpić. Przepisy nie wyróżniają tego jako sygnał, ale mówią, że obok ciemnego semafora przejechać nie wolno.
Świetlnego raczej nie, ale kształtowego już tak, bo takich semaforów jest sporo.
Dla kształtowego sygnałem miarodajnym jest ramię, a te raczej trudno wygasić
Ale teoretycznie mo¿e siê to ramie zwiesiæ - chocia¿ konstrukcja mechaniczna takiego semafora powinna gwarantowaæ opadniêcie ramion do sygna³u stój w przypadku np. zerwania pêdni.
Ale przejechaæ obok wygaszonego wolno, oczywi¶cie na rozkaz.