Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Los EP09
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Zastanawiam się nad losem EP09. Podobno siódemki będą modernizowane, ale co z dziewiątkami? Będą jeździć jeszcze z dwadzieścia lat, czy pięć, czy IC myśli o wycofywaniu ich czy nie?
(29.11.2016, 18:59)wołodyjowskiIC napisał(a): [ -> ]Zastanawiam się nad losem EP09. Podobno siódemki będą modernizowane, ale co z dziewiątkami? Będą jeździć jeszcze z dwadzieścia lat, czy pięć, czy IC myśli o wycofywaniu ich czy nie?

Wg MiB ostatnie zostaną wycofane za 12 lat.

Lokomotywy elektryczne serii EP09, które obecnie są w posiadaniu PKP IC zostały wyprodukowane w latach 1987-1997. Naprawy rewizyjne lokomotyw z serii EP 09 wykonywane są co 370 000 kilometrów. – Spółka planuje ich eksploatację do terminu drugiej naprawy głównej. Po tym etapie nastąpi likwidacja lub odsprzedaż do innego przewoźnika . Wyłączenia z ruchu z powodu osiągnięcia zakładanych resursów lokomotyw serii EP09 nastąpią w 2021 roku – 2 pojazdy, w 2025 roku – 34 pojazdy, w 2028 roku – pozostałe pojazdy.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/...79014.html
A co o tym myślą maszyniści, którzy jeździli tymi lokomotywami dłuższy czas. Czy faktycznie ta sprzedaż będzie opłacalna? I czy w najbliższym czasie czyli za te 10 lat faktycznie dojdzie do czegoś takiego, że IC potnie EP09 na żyletki czy to tylko tak straszy?
Wycofują EP09 które są już w tym momencie na 160km/h, a w zamian będą grzebać przy Siódemkach i modernizować na te 160 ........
Te dwie pierwsze sztuki, które zostaną wycofane w 2021 to najpewniej 004 i 010. One najwcześniej będą kwalifikować się do drugiej naprawy P5.
Czy to słuszna decyzja nie mam pojęcia, ponieważ w ciągu 2-3 lat może się wiele zmienić. Zawsze się mogą wycofać z tej decyzji.

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka
Myślę że te rewelacje na temat EP09 raczej nie sprawdzą się w pełni. Aby wycofywać cokolwiek trzeba mieć czym zastąpić. Obstawiam że przynajmniej część EP09 przejdzie jednak P5.
Dla przypomnienia, pamiętacie jak IC zarzekało się na temat nie wykonywania P5 dla siódemek? Dziś już kilka jeździ Smile

EP08 również jeżdżą, a patrząc na realnie to było by już bardzo dziwne gdyby sate EP08 i EP07 zastąpiło o wiele młodsze EP09 :Big Grino ale w IC wszystko jest możliwe.
Kilka lat temu wszyscy przewidywali odstawkę wszystkich EP08, a jakoś przeprowadza im się teraz naprawy główne. Z EP09 myślę, że będzie podobnie.
Problem może się okazać inny. P5 to poważny zakres naprawy a lokomotywa ma prędkość konstrukcyjną 160 km/h, więc nie jest to jakaś tam stonka pyrkająca po bocznicy że zrobi się P5 w warunkach garażowych. Newagu w Gliwicach już nie ma, ludzie którzy mieli pojęcie o tych lokomotywach rozpierzchli się po Polsce i biorą udział w innych poważnych projektach. Przetarg na utrzymanie wygrała firma z Dolnego Śląska która nie ma praktycznie żadnego doświadczenia w tej serii ani zasobów aby wyrwać ludzi do przeprowadzenia takiego zakresu naprawy EP09.
Kupią następne tramwaje Wink
(12.12.2016, 14:26)Jaszczur napisał(a): [ -> ]Problem może się okazać inny. P5 to poważny zakres naprawy a lokomotywa ma prędkość konstrukcyjną 160 km/h, więc nie jest to jakaś tam stonka pyrkająca po bocznicy że zrobi się P5 w warunkach garażowych. Newagu w Gliwicach już nie ma, ludzie którzy mieli pojęcie o tych lokomotywach rozpierzchli się po Polsce i biorą udział w innych poważnych projektach. Przetarg na utrzymanie wygrała firma z Dolnego Śląska która nie ma praktycznie żadnego doświadczenia w tej serii ani zasobów aby wyrwać ludzi do przeprowadzenia takiego zakresu naprawy  EP09.
Co do tego, że Olkol Oleśnica nie ma doświadczenia z lokomotywami "szybkimi" to bym jednak nie przesadzał. Jednak mimo wszystko projekt 104E/EP09 pochodzi sprzed 35 lat czyli z roku 1981 jak również i cała technologia wykonania lokomotyw tej serii nie są jakimś szczytem techniki i czymś nieosiągalnym dla innych firm niż Newag Gliwice. Mamy jednak 2016 roku zaś sam OLKOL (dawniej ZNTK Oleśnica S.A) wykonał na przestrzeni ostatnich 5 lat głębokie modernizacje 3 sztuk EU07 do wersji 303Ea czyli EU07A, które to przewyższają oporowe EP09 o ponad 25 lat jeśli chodzi o zastosowaną technologię a należy przy tym pamiętać, że udział ZNTK Oleśnica w przygotowaniu dokumentacji tej modernizacji i jej wykonaniu był dosyć znaczny. Oczywistym jest, że muszą się oni zapoznać z konstrukcją "dziewiątek" i poznać je bardziej szczegółowo niż tylko czytając ich DTR [Dokumentacja Techniczno-Ruchowa] i wdrożyć się w ich naprawy lecz myślę, że poradzą sobie z tym zadaniem Wink Zaś jeśli otrzymaliby zadanie przerobienia EP09 na coś w rodzaju EU07A [za kilka lat, gdy "dziewiątki" zaczną odstawiać się na OP5/2] to moim zdaniem byliby w stanie sobie z tym zadaniem poradzić.
Nie dawno na Info Rail wyczytałem, że możliwe, że te przepowiednie się raczej nie sprawdzą i takie pytanie mnie naszło: właściwie jaki jest powód wycofywania EP09?
(01.03.2017, 22:57)wołodyjowskiIC napisał(a): [ -> ]Nie dawno na Info Rail wyczytałem, że możliwe, że te przepowiednie się raczej nie sprawdzą i takie pytanie mnie naszło: właściwie jaki jest powód wycofywania EP09?

Jest w tym dużo polityki Smile
Niestety na forum nie chcę o tym dyskutować. Jak ktoś będzie śledził co się będzie działo to powinien sobie sam odpowiedzieć na to pytanie.
Cytat:Jarosław Oniszczuk dodał, że spółka zastanawia się nad przyszłością lokomotyw EP09, które prowadzą w Polsce większość pociągów EIC. – Sprawdzamy potencjał modernizacyjny tych lokomotyw. Od 2021, w związku ze zbliżającymi się naprawami okresowymi poziomu P5 będziemy je wycofywać lub modernizować. Sprawdzimy, czy one mogą jeździć jeszcze 20 lat, nie możemy sobie pozwolić na to, żeby je wycofać po 10 latach od wykonanej modernizacji – uważa.

Czyli pewna nadzieja jest, że te lokomotywy zostaną.
EP09 to póki co dobre rozwiązanie..nie stać spółki na nowe maszyny..
Wiesz co, już podobno PIC pisze dokumentację przetargową i już Siemens zaoferował, że z chęcią sprzeda im Vectrony, więc los EP09 cały czas się waży.
Stron: 1 2