Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Struktura sieci komputerowej pojazdu trakcyjnego?
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.

dannn23

Witam mam niemały problem. Szukam jakichkolwiek informacji na powyższy temat. Jeśli ktoś z forumowiczów byłby w stanie mi pomóc będę bardzo wdzięczny. Pozdrawiam.

Chodzi mi o sieć komputerową w pojazdach trakcyjnych. Jak jest ona zbudowana, zasada jej działania, transmisja danych.
Tutaj znalazłem ciekawą literature i podejrzewam, że jakieś przydatne informacje mogą się tam pojawić natomiast mam niestety problem z dostępem do niej:/
oraz taki artykuł w czasopiśmie:
Sieci komputerowe w taborze pasażerskim
Autor: Janusz Biliński
również problem z dostępem do niego Sad
Jeśli ktoś ma możliwość pomocy z góry dziękuję.

Edytuj / Lutek
A co dok³adnie chodzi? Bo Twoje pytanie jest mocno nieprecyzyjne, chcesz wiedzieæ jakie s± stosowane rodzaje sieci? Czy jak± maj± budowê i jak wygl±da struktura przesy³anych danych?

Z tego co ja wiem obecnie produkowane lokomotywy (np. z rodziny Traxx) opieraj± swoj± konstrukcjê na tzw. koncepcji modu³owej - tzn. mamy na loku co¶ na kszta³t komputera pok³adowego (jak w autach) który zarz±dza komunikacj± i steruje (w znaczeniu, ¿e wysy³a rozkazy lub po¶redniczy w wymianie danych) pozosta³ymi urz±dzeniami, które zachowuj± w pewnym stopniu autonomiê - mamy wiêc np. ca³y modu³ wy³±cznika szybkiego, modu³ przetwornicy trakcyjnej (w lokomotywach wielosystemowych) czy np. modu³ sterowania silnikami (falownik/pwm). Zdaje siê, ¿e fizycznie ³±czem jest magistrala CAN ale g³owy sobie nie dam uci±æ. Z t± ró¿nic±, ¿e w aucie CAN jest na miedzianych przewodach, a w lokomotywie na ¶wiat³owodach (ogólnie jest trend w kolejnictwie do zastêpowania przewodów sygna³owych ¶wiat³owodami) ze wzglêdu na odporno¶æ na zak³ócenia, np. wp³yw silnych pr±dów.

dannn23

Chodzi mi o tą drugą opcję, a mianowicie jaką mają budowę i jak wygląda struktura przesyłanych danych.
To po prostu poczytaj o magistrali CAN. Standardy dotycz±ce budowy ³±cza i struktury danych s± identycznie niezale¿nie czy to bêdzie auto, lokomotywa czy linia monta¿owa. Inna jest tylko budowa urz±dzeñ pod³±czonych do sieci - te dla kolei musz± spe³niaæ mnóstwo norm i mieæ "tysionc piñcet sto dziwiñcet" certyfikatów, ze wzglêdy na wymagany wysoki poziom niezawodno¶ci i zapewnienia bezpieczeñstwa ruchu kolejowego. Z tego wzglêdu praktycznie wszystko w takiej sieci buduje siê jako redundantne. Poza tym mamy szczególne warunki - musi to byæ odporne na drgania, przyspieszenia, py³, wilgoæ, EMC itd.