Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Oświetlenie w wagonach
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam, zastanawiam się po prostu.. kto i w jaki sposób włącza oświetlenie w wagonach?
(o ile dobrze kojarzę, w jednostkach jest to przełącznik [pod pulpitem ? ]). Jak to jest w składach lokomotywa - wagony?
Wszystko zależy od rodzaju wagonu. W tych nowych jest wagonowa rozdzielnica, a tam wyłączniki obwodów oświetleniowych, które się po prostu załącza. W starszych wagonach nie wiem, jak to jest rozwiązane. Z oględzin kojarzę, że wyłączniki są dobrane na prąd In = 6A, czyli standardowo, jak dla oświetlenia.
Na końcu każdego wagonu jest szafka elektryczna gdzie umieszczony jest przełącznik oświetlenia.
Czyli, zarówno w nowych, jak i starych wagonach kierownik pociągu musi przejść przez każdy wagon i załączyć oświetlenie?
Tak
Niekoniecznie, bo obwody mogą być załączone cały czas, a jak nie ma lokomotywy to prąd nie płynie. Równie dobrze tę czynność mogą wykonywać manewrowi, bądź rewidenci taboru.
Przecież nawet jak lokomotywę mam odłączoną to oświetlenie wagonu działa. Oświetlenie jest zasilane akumulatorów a te to już zależy w nowszych wagonach ze sprzęgu ogrzewania przez przetwornicę a w starszych z prądnicy. Dlatego rewidenci czy manewrowi zawsze wyłączają oświetlenie wagonów podczas odstawiania składu żeby akumulatory nie padły.
Przełącznikiem w szafie możemy sobie wybrać jak oświetlony jest wagon czy korytarze, WC, przedziały, przedsionki. Jeżeli mamy załączone w szafie oświetlenie przedziałów to oświetlenie każdego przedziału możemy sobie ustawić przełącznikiem nad drzwiami w przedziale.
Najnowsze wagony typu 158/159A posiadają na jednym końcu wagonu, w szafie elektrycznej układ diagnostyki, który na bieżąco monitoruje poszczególne systemy zamontowane w wagonie i z tego co pamiętam to dają one możliwość sterowania oświetleniem całego składu z poziomu jednego wagonu ( pod warunkiem oczywiście występowania w składzie wagonów typu 158A i spółki ).
Kierownik nie musi załączać każdego wagonu oddzielnie, każdy wagon ma szafe z przełącznikami i można z każdego typu wagonu zapalić światło tylko w jednym jak i całym składzie, o ile są połączone wszystkie przewody miedzy wagonami.
Na BWE jest jeszcze rozwiązanie, załączania oświetlenia, zamykania drzwi z lokomotywy 'Husarz' pod warunkiem ze jest skład połączony z lokiem przewodem UIC. Tego nie stosuje się w PL, takie rozwiązanie stosują tylko niemcy, u nas maszyniści z tego nie są przeszkoleni, ale kto wie może z czasem.
Działanie takie samo jak na push-pullach w Kolejach Mazowieckich, tylko tam po kablu UIC wije się więcej sygnałów niż tylko zamykanie drzwi i oświetlenie.
W każdym razie, jeżeli wszystkie wagony są ze sobą połączone kablem UIC (łączenia przewodów znajdują się w przejściach międzywagonowych), to jak wszystko jest sprawne, to z poziomu jednego wagonu można załączyć 1/2 lub 100% oświetlenia w całym składzie (albo wyłączyć) niezależnie, czy lokomotywa jest, czy nie.