17.09.2014, 10:44
Mariusz W. napisał(a):Afrika_Bambaata napisał(a):Tu żeś przydzwonił jak łysy grzywką o kant kuli... Hałas w przeciwieństwie do emisji spalin nie jest podzielny na pasażerów. Jak Ty sobie to wyobrażasz?Nie rozumiem. Dlaczego nie? Hałas jest mierzalny. Obliczoną wartość dzielimy na liczbę podróżnych i przyrównujemy do tak samo obliczonej wartości dla samochodu osobowego.Afrika_Bambaata napisał(a):To tak jakbyś powiedział, że (założenie: 20 pasażerów jedzie 50 kilometrów autobusem) w przeliczeniu na jednego podróżnego autobus pokonał 2,5 km...Tutaj w drugą stronę to działa. Autobus wykonał pracę przewozową wynoszącą 1000 pasażerokm.
A czy ja napisałem, że nie jest mierzalny? Napisałem, że nie jest podzielny. A to dwie różne rzeczy.
To tak samo jak w tym przykładzie - jeden samochód generuje 140g CO2/km, więc 10 samochód generuje 1400g CO2/km, ale jeśli jeden samochód generuje hałas na poziomie 80dB, to nie znaczy, że 10 samochodów generuje hałas na poziomie 800dB.
Dlatego moim zdaniem dzielenie hałasu w przeliczeniu na jednego pasażera jest bez sensu.
[EDIT]
Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden przykład pokazujący bezsensowność dzielenia hałasu na liczbe pasażerów.
Jadę rowerem, który generuje hałas na poziomie 30-40dB. Obok mnie autobusem, który generuje 100dB, jedzie 100 osób. Wychodzi na to, że powinienem odstawić rower, bo zwiększam hałas w mieście...