Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Sygnał S3
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Chciałbym zapytać odnośnie sygnału S3 a konkretnie jego znaczenia:

Moje pytanie brzmi co to są "odstępy blokowe wolne" ?
Są to odstępy (czyli odcinki pomiędzy dwoma kolejnymi semaforami samoczynnej blokady liniowej) niezajęte przez pociąg.
Przy czym trzeba pamiętać, że S3 działa też dla blokady stacyjnej Wink
Wielkie dzięki za odpowiedź, bardzo mi to pomogło ponieważ uczę się dopiero E1 i nie mogłem odgadnąć co oznacza to zagadnienie.
Miłego dnia!

Ps. Czyli zatem ten sygnał nie występuje gdy w przodzie są semafory półsamoczynne?
Występuje. We wspomnianej blokadzie stacyjne, w przypadku rozjazdów, po których można jechać 100 km/h.
Występuje przy blokadzie półsamoczynnej jak najbardziej.
Sygnał S 3 "Jazda z największą dozwoloną prędkością nie większą niż 160 km/h - w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne - a przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż 100 km/h"

Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3 nadawany przez:

a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,

b) semafor samoczynny blokady liniowej (SBL) lub semafor wyjazdowy na szlak wyposażony w samoczynną blokadę liniową (SBL) informuje, że dwa odstępy blokowe za tym semaforem są wolne, maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg przed semaforem wskazującym sygnał "Stój"; dotyczy to także semafora wjazdowego posterunku odgałęźnego bez semafora wyjazdowego.

Najczęściej ten sygnał stosuje się ze wskaźnikiem W19 i W20.

Definicja: Odstęp blokowy – odcinek toru kolejowego między dwoma semaforami odstępowymi lub semaforem odstępowym i wjazdowym oraz między semaforem wyjazdowym i odstępowym, na którym może znajdować się tylko jeden pociąg.
Dzięki wszystkim za pomoc! Miłego popołudnia Smile
Taki jeszcze przykład.
Jeżeli wjeżdżamy na stację (oczywiście SBL nie ma w pobliżu). To jeżeli mamy podany przelot a w pierwszej głowicy rozjazdowej mamy rozjazdy zwyczajne a w drugiej rozjazdy krzyżowe to wtedy semafor wjazdowy wyświetli nam S3.
I taka mała ilustracja dla wyjaśnienia http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/htmlets/lublin.png
Jeżeli np jechalibyśmy od strony podg Lublin północ po torze nr2 mając podany przelot przez całą stację na wprost to semafor wjazdowy Y1/2 pokazał by nam S3 gdyż następny semafor w drodze przebiegu (P3/2/m) osłania rozjazdy krzyżowe prędkość przez nie wynosi 100km/h wiec pokazywał by sygnał S6
kamilus67 napisał(a):Chciałbym zapytać odnośnie sygnału S3 a konkretnie jego znaczenia:

Moje pytanie brzmi co to są "odstępy blokowe wolne" ?

Zassij :-)

http://www.gmfk.pl/pobierz/e1.zip