Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Nowe oznaczenia taboru od 2016 r.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Co oznacza ten nowy schemat oznaczania taboru? Będąc tydzień temu w Trójmieście widziałem kilka razy EN57, który oczywiście żadnego takiego podpisu na czole nie miał, widziałem tylko jakiś obcy ciąg liczb. Co on oznacza i czemu SKM zmienia oznaczenia taboru?
Są to nowe oznaczenia które muszą być wprowadzone do końca 2016 roku przez wszystkich przewoźników w Polsce. Jest to wymóg Unii Europejskiej która chce ujednolicenia oznaczenia taboru w całej Europie. Podobne oznaczenia stosuje już SKM Warszawa, oraz możemy je spotkać na niektórych lokomotywach PKP CARGO chodzi o EU43 i SU46.

// edit by Obleśny Szczur
Poprawiłem nazwy państw, żeby zaczynały się od WIELKIEJ litery.
A czy istnieje jakiś dokument, który wyjaśnia tą nową numerację?
Narazie nic mi nie wiadomo na temat dokumentacji, ale jest to strasznie po.... no. Kiedyś kumpel mówił mi jak to jest:

np. ET22-457 to będzie: 91 51 3 150 457-8

91 51 3 150 457-8
ab cd e fgh ijk l


ab - kod interoperacyjnosci pojazdu (a-co to? b-na co to?) w naszym przypadku 91. 9 oznacza pojazd trakcyjny, a 1 lokomotywę elektryczną.
cd - kod państwa. 51 to Polska
e - oznacza do czego to służy. 3- lok do przewozu towarów.
ijk - numer serii. Tu niema co tłumaczyć. 457 to 457 egzemplarz.
l - samokontrola. Teoretycznie parowóz powinien mieć 10, a np husarz 4-5.

Proponuję posty na temat nowych oznaczeń wydzielić do nowego wątku.
Mam nadzieję, że będzie to wyglądać tak:

ET22 - 457
91 51 3 150 457-8
Prawdę mówiąc to ten nowy kod wydaje się bardziej przejrzysty, tylko pytanie, jak będzie wyglądała siódemka czy kibel z 12 cyfrowym oznaczeniem... Do 2016 r. mają zniknąć wszystkie polskie oznaczenia, typu EN71 ?
uważnie przeczytaj mój poprzedni post Wink
one nie muszą znikać. Tylko po prostu muszą być nadane unijne (na czole lub boku loka), a obok może zostać nasze (państwowe) oznaczenie.
puma2091, ale z tego co widziałem, to na kiblach SKM już nie ma tych naszych polskich oznaczeń.
przykład oznaczenia dla EU07-001 91 51 5 100 001 - 4

cyfra pierwsza 9 oznacza że jest to pojazd trakcyjny
cyfra druga oznacza rodzaj pojazdu trakcyjnego
0- różne
1- lokomotywa elektryczna
2- lokomotywa spalinowa
3- EZT dużej prędkości powyżej 250 km/h
4- EZT poniżej 250 km/h
5- SZT
6- doczepne pojazdy specjalizowane
7- elektryczna lokomotywa manewrowa
8- spalinowa lokomotywa manewrowa
9- pojazdy utrzymaniowe

Trzecia i czwarta cyfra to kod kraju, dla polski 51

Cyfra piąta oznacza przeznaczenie pojazdu.

0 - pojazdy trakcyjne różne
1,2 - lokomotywa pasażerska lub wagon lub zespół trakcyjny do przewozu osób.
3,4 - lokomotywa towarowa lub zespół trakcyjny do przewozu towarów.
5,4 - lokomotywa uniwersalna
7,8 - lokomotywa manewrowa
9 - pojazd specjalny

Szósta cyfra oznacza rodzaj zasilania lub przekładni.

0 - parowe
1 - elektryczne jednosystemowe
2 - elektryczne dwusystemowe
3 - elektryczne wielosystemowe
4 - dwusystemowe elektryczne i spalinowe
5 - tendry
6- przekładnia elektryczna
7- przekładnia mechaniczna
8- przekładnia hydrokinetyczna
9 - wolny

Siódma cyfra określa moc pojazdu

0- zabytkowe czynne
1- do 0,5 MW
2- od 0,5 MW do 1MW
3- od 1 MW do 1,5 MW
4- od 1,5 MW do 2 MW
5- od 2 MW do 3 MW
6- od 3MW do 5 MW
7- powyżej 5 MW

Kolejne cyfry 8,9,10,11 to cyfry oznaczające kolejny numer pojazdu liczony od 0000

Cyfra 12 to cyfra samokontroli.

Oznaczenia trzeba wprowadzić do 2016 roku, można pozostawić stare oznaczenia w sposób nie kolidujący z nowymi oznaczeniami.

Podsumowując poprostu kichaSad
przem710 napisał(a):1,2 - lokomotywa pasażerska lub wagon lub zespół trakcyjny do przewozu osób.
3,4 - lokomotywa towarowa lub zespół trakcyjny do przewozu towarów.
Lub, lub, lub... Będę potrzebował trochę czasu, żeby to zrozumieć. Dzięki za tak wartościowy post! Stare oznaczenia będą mogły pozostać na czołach?
mikrobart napisał(a):Stare oznaczenia będą mogły pozostać na czołach?
Muszą zniknąć z miejsc przeznaczonych dla oznaczeń taboru, dlatego nasze FLIRTy mają oznaczenie PKP poniżej unijnego. A SKMowe kible mają oznaczenia pod oknem kabiny.
I wez to rozszyfruj, teraz trzeba bedzie sie od nowa systemu oznaczania uczyc ;/
Dla nas MK, to zawsze będą ET22, EU07 itd. Smile
Co nie zmienia faktu, że trzeba się tego nauczyć, żeby nie być do tyłu za innymi MK ;-) Wydaje mi się, że Polacy nie będą się kwapić do całkowitego usuwania starych oznaczeń, na bokach lokomotyw na pewno te wszystkie ET i EU pozostaną.
Miejmy nadzieje że polscy przewoźnicy pozostawią swoje oznaczenia, w mniej lub bardziej widoczny sposób. Póki co niektóre egzemplarze serii SU46 mają te "dziwactwa" już naniesione, ale znak serii SU46 nadal jest tam obecny.
Stron: 1 2