Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei

Pełna wersja: Stonka czyli nasza popularna SM42
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Rozmawiamy na temat tejże lokomotywy.
http://pl.wikipedia.org/wiki/SM42

// edit by mikrobart: usunięta została ankieta, która nie miała zbyt ciekawej tematyki, oraz zdjęcie, bo nie byłeś jego autorem

Virakocha

Zapomniałeś napisać o 6Dg, czyli zmodernizowanej wersji stonki, wyprodukowanej przez Newag dla Huty Częstochowa i PKP Cargo (ogółem 6 sztuk) :-)

[ Dodano: 2010-06-23, 17:28 ]
Najwięcej 6Dg poszło dla Huty Częstochowa

[ Dodano: 2010-06-23, 17:30 ]
aha trzeba napisać że z wikipedii korzystasz, żeby potem użytkownik który jest tego współautorem, nie był zdziwiony że ten artykuł jest na forum bez źródła :-P

[ Dodano: 2010-06-23, 17:33 ]
Póki mi się przypomniało SP42 czyli popularna łajka to także SM42 tylko z ogrzewaniem parowym (kocioł), SU42 (I wersja z ogrzewaniem 500 V powstała z SM42, druga wersja z przebudowy SP42)
dodam od siebie, że bardzo ją lubię, szczególnie jak wchodzi na obroty kiedy słychać ten gwizd turbiny ;-)
A ja nie przepadam za stonkami, tyle tego jest...
mati77 napisał(a):dodam od siebie, że bardzo ją lubię, szczególnie jak wchodzi na obroty kiedy słychać ten gwizd turbiny ;-)
Oj tak, jeszcze jak ładnie "bulgocze" z większą ilością wagonów Wink
Mechowie niezbyt za nią przepadają z jednego wiadomego powodu: Wibracje, stąd wziął jej przydomek Wibrator, kto jechał "stonką" wie jakie wibracje są uciążliwe, no ale wszystko ma swój urok.
Na SM42-0xx zaczynałem moje pierwsze jazdy, głównie na Nysę, Kluczbork i Brzeg wyjeździłem na niej wiele kilometrów jako pomocnik, dawno to było, zawsze z tymi maszynami miałem dobre wspomnienia i nadal je lubię, wibrują trochę to prawda ale można temu zaradzić po wprowadzeniu kilku poprawek konstrukcyjnych, łatwa w naprawach, no i co ważne łatwo o części do niej (to na wypadek gdyby ktoś z forumowiczów chciał kiedyś takową maszynę zakupić) 8-)
Mam nadzieje że jedna lub dwie SM42 trafią do naszego skansenu w przyszłości 8-)
Stonka, jak Stonka.. Zwykła manewrówka na której podstawie stworzono najpierw SP42, a później SU42 Big Grin Jako ciekawostkę powiem, że na stacji Kołobrzeg manewry prowadzą dwie Stonki w tym jedna której właścicielem jest NKN Usługi Kolejowe.. Oprócz Stonek, na manewrach można zobaczyć także 401Da
Stonka, poczciwa maszyna. Ostatnio miałem znowu okazję jechać w kabinie to rzeczywiście prawda z tymi wibracjami, widoczność u miecha i pomocnika też może nie najlepsza, ale jak na parowozach dawali rade to na stonkach tym bardziej. Myślę, że po czasie szło do tego przywyknąć. U mnie na Trójmieście to standard, szczególnie na GP (Gdynia Postojowa) i cały port, gdzie przynajmniej z 4 stonki posuwają 24 na dobę. No i teraz oczywiście sezon rozpoczęty to teraz cała 213 obstawiona Stonkami jest. W szczególności najfajniejsze składy Ex IC Jantar z 2xSM42, albo kombinacje SU42/SM42. Na Chojnice jak nie ma SP32 to dają SM/SU42, na Kościerzynę poza sezonem to tylko szynozłomy jeżdżą, w sezonie różnie. Odkąd zabrali nam SU46 to się musimy tylko SP32 (w zamian) i SM/SU42 cieszyć