07.08.2010, 16:54
O lokomotywie:
EP07 jako seria normalnotorowych lokomotyw elektrycznych pasażerskich, są to lokomotywy przebudowane od EU07 w dwóch seriach typu 4E, 303E która była następcą EU06. Obecnie lokomotywy wygasają przy nowoczesnym taborze jakie produkują teraz firmy kolejowe, szczególnie na Zachodzie. Lokomotywy te generują straty energii przez stosowanie rozruchu oporowego jednak trwa to krótki czas (głównie do prędkości 30 km/h) oraz braku odzysku energii przy hamowaniu. Makroekonomia wpływa na to że lokomotywy te stanowią znakomitą większość lokomotyw PKP stosowanych do przewozu lekkich jak i ciężkich składów. Ujemną cechą lokomotyw EU07 jest duża awaryjność silników trakcyjnych, zwłaszcza przy pracy z większymi prędkościami.
Z historii:
W latach 90. rozpoczęto przebudowę tych pojazdów polegających na zmianie przełożenia przekładni głównych co pozwoliło obniżyć prędkość obrotową silników o około 15% bez pogarszania własności trakcyjnych lokomotywy. Prędkość pojazdu nie została podwyższona, ze względu na pozostawienie niezmienionego łożyskowania wałów drążkowych za pomocą łożysk ślizgowych. Oznaczenie serii zmieniono na EP07 pozostawiając dotychczasowe numery inwentarzowe . Do przebudowy wyznaczono zasadniczo lokomotywy z drugiej serii produkcyjnej (numery od 301 wzwyż, typ 303E), jednak poddano jej także część pojazdów starszej budowy (4E). Dwie lokomotywy serii EP07 otrzymały zmodyfikowane silniki typu LKb535/LKc535 z łożyskami tocznymi wału drążkowego.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: EE541
Ilość i moc silników: 4x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW
Przełożenie przekładni: 76:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 125 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 80 000/ 83 400 kg
Długość całkowita: 15 915/ 16 235 mm
Szerokość: 3038 mm
Wysokość: 4343 mm
Moc godzinna: 2080 kW
Max. siła pociągowa: 21 500 kg
Nacisk osi na szyny: 21 000 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EP07-[001 ... 244], [301 ... 545], 1001 - 1069
Przebudowa: ZNTK
Lata przebudowy: 1995 - 2005
Ilość: 100
Pseudonimy:
-Siódemka
-Pafawag
-Ceglak
Wypadki:
-EP07-107 16.05.2007 Stawiguda k/Olsztyna
-EP07-129 wypadek
-EP07-311 30.08.2005 Kraków Płaszów
-EP07-407 4.01.2004 Miały k/Wronek
Malowania:
-Z żółtym czołem
-Budyniowe
-W barwach InterCity(niebiesko - szare)
-Zielone
-Czerwono - kremowe (PKP Cargo)
-Z przodu lokomotywy jasno zielone wgłębienie (Trapez)
Fotogaleria:
EP07-513 jeszcze z żółtym czołem.
EP07-1039 z TLK Gałczyński na odcinku Swarzędz - Poznań Franowo.
EP07-198 mija przystanek Warszawa Ochota. Zdjęcie autorstwa Dozer.
EP07-211 w zielonym malowaniu. Rawicz.
EP07-400 w barwach PKP Cargo.
EP07-401 z trapezem na czele mija Warszawę Ursus. Zdjęcie autorstwa czajarek.
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-Wikipedia
-Kolejowa Klatka
-Dzyszla
-Garnek
-Dozer
-Gwardak
EP07 jako seria normalnotorowych lokomotyw elektrycznych pasażerskich, są to lokomotywy przebudowane od EU07 w dwóch seriach typu 4E, 303E która była następcą EU06. Obecnie lokomotywy wygasają przy nowoczesnym taborze jakie produkują teraz firmy kolejowe, szczególnie na Zachodzie. Lokomotywy te generują straty energii przez stosowanie rozruchu oporowego jednak trwa to krótki czas (głównie do prędkości 30 km/h) oraz braku odzysku energii przy hamowaniu. Makroekonomia wpływa na to że lokomotywy te stanowią znakomitą większość lokomotyw PKP stosowanych do przewozu lekkich jak i ciężkich składów. Ujemną cechą lokomotyw EU07 jest duża awaryjność silników trakcyjnych, zwłaszcza przy pracy z większymi prędkościami.
Z historii:
W latach 90. rozpoczęto przebudowę tych pojazdów polegających na zmianie przełożenia przekładni głównych co pozwoliło obniżyć prędkość obrotową silników o około 15% bez pogarszania własności trakcyjnych lokomotywy. Prędkość pojazdu nie została podwyższona, ze względu na pozostawienie niezmienionego łożyskowania wałów drążkowych za pomocą łożysk ślizgowych. Oznaczenie serii zmieniono na EP07 pozostawiając dotychczasowe numery inwentarzowe . Do przebudowy wyznaczono zasadniczo lokomotywy z drugiej serii produkcyjnej (numery od 301 wzwyż, typ 303E), jednak poddano jej także część pojazdów starszej budowy (4E). Dwie lokomotywy serii EP07 otrzymały zmodyfikowane silniki typu LKb535/LKc535 z łożyskami tocznymi wału drążkowego.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: EE541
Ilość i moc silników: 4x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW
Przełożenie przekładni: 76:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 125 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 80 000/ 83 400 kg
Długość całkowita: 15 915/ 16 235 mm
Szerokość: 3038 mm
Wysokość: 4343 mm
Moc godzinna: 2080 kW
Max. siła pociągowa: 21 500 kg
Nacisk osi na szyny: 21 000 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EP07-[001 ... 244], [301 ... 545], 1001 - 1069
Przebudowa: ZNTK
Lata przebudowy: 1995 - 2005
Ilość: 100
Pseudonimy:
-Siódemka
-Pafawag
-Ceglak
Wypadki:
-EP07-107 16.05.2007 Stawiguda k/Olsztyna
-EP07-129 wypadek
-EP07-311 30.08.2005 Kraków Płaszów
-EP07-407 4.01.2004 Miały k/Wronek
Malowania:
-Z żółtym czołem
-Budyniowe
-W barwach InterCity(niebiesko - szare)
-Zielone
-Czerwono - kremowe (PKP Cargo)
-Z przodu lokomotywy jasno zielone wgłębienie (Trapez)
Fotogaleria:
EP07-513 jeszcze z żółtym czołem.
EP07-1039 z TLK Gałczyński na odcinku Swarzędz - Poznań Franowo.
EP07-198 mija przystanek Warszawa Ochota. Zdjęcie autorstwa Dozer.
EP07-211 w zielonym malowaniu. Rawicz.
EP07-400 w barwach PKP Cargo.
EP07-401 z trapezem na czele mija Warszawę Ursus. Zdjęcie autorstwa czajarek.
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-Wikipedia
-Kolejowa Klatka
-Dzyszla
-Garnek
-Dozer
-Gwardak
Niech nas łączy honor i więź zawodowa!
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów