Czy dodanie nowych malowań jest przydatne?
Tak
0%
0
Nie
100.00%
1
1 głosów
*) odpowiedź wybrana przez Ciebie [Wyniki ankiety]

  • 2 głosów - średnia: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Precyzyjność określania malowań w IPT
#1
Information 
Dzień dobry,
Zawsze zastanawiało mnie jak bardzo precyzyjny powinien być IPT pod kątem maluratury pojazdów.
Dzisiaj przedstawię wam na przykładzie ET22, jak bardzo można ten dział rozwinąć.

1) Zaczniemy od tego, co mamy teraz, czyli malowania PKP Cargo:
Malowanie wprowadzone w tamtym roku, czyli nowa czcionka na logo oraz pojawienie się loga na czole. Fakt, w przeszłości też czasami malowano logo na czole, ale w innym układzie niż teraz. Nowa czcionka na napisie "PKP Cargo" pojawiała się także wcześniej np. na maszynie nr 891, jednak nie ma sensu według mnie wyodrębniać zmiany loga czcionki, bo to zbyt mało zauważalna zmiana. Poniżej porównanie obu malowań. Na moje oko zmienił się także nieco odcień malowania byków. (obie fotki z ilostanu)
[Obrazek: 37449.jpg][Obrazek: 273.jpg]


2) Klasyczne malowanie zielone i jego odmiana:
Każdy miłośnik kolei ma w swoim archiwum pełno zielonych byczków, ale myślę że u części z was dałoby się znaleźć jeszcze co najmniej jedno malowanie. Przeglądając regularnie ilostan, zauważyłem że niektóre numery tj. 507, 346, 675, a swojego czasu także 1000 (!) posiadają wyróżniające się malowanie - inny odcień górnego pasa przy oknach oraz zamalowane czoło (podczas gdy większość posiadała szaro zamalowane okna na czole). Tutaj poniżej porównanie tych dwóch malowań. Jeśli słabo widać, to poszukajcie sobie w internecie zdjęcia wyblakłych malowań, tam najlepiej widać tę różnicę. Może warto by było dodać malowanie zielono-jaskrawe albo coś w ten deseń? (fot nr1: kolejcieszyn.pl , fot nr2: antygaleria.pl)
[Obrazek: 3.jpg][Obrazek: 2005-06-1933KrakwP.JPG]

3) Malowania turkusowo-zielone:
Moim zdaniem mamy trzy różne takie malowania. Pierwsze to te klasyczne z lat 80. ub. wieku, które teraz posiada lokomotywa o numerze 003. Według mnie to właśnie malowanie różni się od trzeciego malowania, gdyż pasy na górze i na dole są znacznie jaśniejsze i zostały przy nim użyte znacznie inne odcienie kolorów.

Drugie malowanie, to nazywane przeze mnie ogórkowe, bo przypomina mi taki nieco mdły i bardziej jasno-szary zielony. Stosowane w latach ok. 2009-11. Maszyny z tym malowaniem to 764, 304 i znalazłoby się jeszcze kilka przykładów. Zaznaczam, że w tym wariancie istnieją także numery, które mają odcienie bardziej podobne do następnego malowania, jednak różnią się tym, że mają zamalowane czoło na wysokości szyb na zielono (turkusowo).

Trzeci schemat to mocny intensywny kolor turkusowy, szczególnie na górnym pasie przy oknach i dolnym na wysokości zderzaków. Pochodzi z lat ok 2009-2011. Numery przykładowych maszyn to 821, 805, 811. Posiadają klasyczne, szaro zamalowane czoło przy oknach.

Ostatni schemat, to malowanie z 2002 roku, różni się odcieniami górnego i dolnego pasa od poprzedniego malowania, co zbliża je znacznie do malowania z lok. 003, ale posiada inny odcień ciemnozielonego pasa, co według mnie stanowi je innym typem malowania niż wszystkie trzy wcześniej wymienione. To jest mimo wszystko kwestia sporna i można


[Obrazek: 34212.jpg][Obrazek: 4484.jpg][Obrazek: 2355.jpg]

Czwarty schemat malowania (2002r.):
[Obrazek: 36618.jpg]

Tym samym kończę to spore zestawienie i zapraszam was do dyskusji. Czy poszerzenie ilostanu o takie malowania miałoby sens? Tak lub nie, odpowiedź uzasadnijcie proszę. Jeśli tak, to jak wy byście nazwali konkretne malowania i dlaczego. Moim zdaniem w ten sposób można rozszerzyć także inne malowania (np. nowe malowanie Cargo na EU07/ET41/ET42 itd.). Zapraszam do dyskusji.
  Odpowiedz
#2
Odnośnie punktu 1 - nie warto zmieniać. To po prostu kwestia schodzenia farby z biegiem lat i kilometrów.
  Odpowiedz
#3
Udało mi się wyróżnić jeszcze jedno malowanie, te akurat moglibyśmy dodać do bazy, gdyż jest nieco bardziej unikatowe, choć dalej bardzo przypomina pozostałe malowania. Chodzi o malowanie ZNTK Poznań z 2002 roku, gdzie używano prawdopodobnie nieco innych odcieni barw oraz malowano poręcze na żółto.
Podsiadały/posiadają je lokomotywy: 915, 882 i wiele innych. Wystarczy sprawdzić które loki przechodziły naprawę w tamtym okresie w Poznaniu.
Dla przykładu pięknie odmalowana maszyna 213:
[Obrazek: pkpj6253.jpg]
  Odpowiedz
#4
(26.05.2019, 09:57)sop elsky napisał(a): Dzień dobry,
Zawsze zastanawiało mnie jak bardzo precyzyjny powinien być IPT pod kątem maluratury pojazdów.
Dzisiaj przedstawię wam na przykładzie ET22, jak bardzo można ten dział rozwinąć.

1) Zaczniemy od tego, co mamy teraz, czyli malowania PKP Cargo:
Malowanie wprowadzone w tamtym roku, czyli nowa czcionka na logo oraz pojawienie się loga na czole. Fakt, w przeszłości też czasami malowano logo na czole, ale w innym układzie niż teraz. Nowa czcionka na napisie "PKP Cargo" pojawiała się także wcześniej np. na maszynie nr 891, jednak nie ma sensu według mnie wyodrębniać zmiany loga czcionki, bo to zbyt mało zauważalna zmiana. Poniżej porównanie obu malowań. Na moje oko zmienił się także nieco odcień malowania byków. (obie fotki z ilostanu)
[Obrazek: 37449.jpg][Obrazek: 273.jpg]


2) Klasyczne malowanie zielone i jego odmiana:
Każdy miłośnik kolei ma w swoim archiwum pełno zielonych byczków, ale myślę że u części z was dałoby się znaleźć jeszcze co najmniej jedno malowanie. Przeglądając regularnie ilostan, zauważyłem że niektóre numery tj. 507, 346, 675, a swojego czasu także 1000 (!) posiadają wyróżniające się malowanie - inny odcień górnego pasa przy oknach oraz zamalowane czoło (podczas gdy większość posiadała szaro zamalowane okna na czole). Tutaj poniżej porównanie tych dwóch malowań. Jeśli słabo widać, to poszukajcie sobie w internecie zdjęcia wyblakłych malowań, tam najlepiej widać tę różnicę. Może warto by było dodać malowanie zielono-jaskrawe albo coś w ten deseń? (fot nr1: kolejcieszyn.pl , fot nr2: antygaleria.pl)
[Obrazek: 3.jpg][Obrazek: 2005-06-1933KrakwP.JPG]

3) Malowania turkusowo-zielone:
Moim zdaniem mamy trzy różne takie malowania. Pierwsze to te klasyczne z lat 80. ub. wieku, które teraz posiada lokomotywa o numerze 003. Według mnie to właśnie malowanie różni się od trzeciego malowania, gdyż pasy na górze i na dole są znacznie jaśniejsze i zostały przy nim użyte znacznie inne odcienie kolorów.

Drugie malowanie, to nazywane przeze mnie ogórkowe, bo przypomina mi taki nieco mdły i bardziej jasno-szary zielony. Stosowane w latach ok. 2009-11. Maszyny z tym malowaniem to 764, 304 i znalazłoby się jeszcze kilka przykładów. Zaznaczam, że w tym wariancie istnieją także numery, które mają odcienie bardziej podobne do następnego malowania, jednak różnią się tym, że mają zamalowane czoło na wysokości szyb na zielono (turkusowo).

Trzeci schemat to mocny intensywny kolor turkusowy, szczególnie na górnym pasie przy oknach i dolnym na wysokości zderzaków. Pochodzi z lat ok 2009-2011. Numery przykładowych maszyn to 821, 805, 811. Posiadają klasyczne, szaro zamalowane czoło przy oknach.

Ostatni schemat, to malowanie z 2002 roku, różni się odcieniami górnego i dolnego pasa od poprzedniego malowania, co zbliża je znacznie do malowania z lok. 003, ale posiada inny odcień ciemnozielonego pasa, co według mnie stanowi je innym typem malowania niż wszystkie trzy wcześniej wymienione. To jest mimo wszystko kwestia sporna i można


[Obrazek: 34212.jpg][Obrazek: 4484.jpg][Obrazek: 2355.jpg]

Czwarty schemat malowania (2002r.):
[Obrazek: 36618.jpg]

Tym samym kończę to spore zestawienie i zapraszam was do dyskusji. Czy poszerzenie ilostanu o takie malowania miałoby sens? Tak lub nie, odpowiedź uzasadnijcie proszę. Jeśli tak, to jak wy byście nazwali konkretne malowania i dlaczego. Moim zdaniem w ten sposób można rozszerzyć także inne malowania (np. nowe malowanie Cargo na EU07/ET41/ET42 itd.). Zapraszam do dyskusji.
Witaj! Odcieni kolorów i wersji barwnych lokomotyw elektrycznych a zwłaszcza tak licznej serii jak ET22 było naprawdę dużo. Wszystkie z powyższych przypadków i wersji klasycznego zielonego schematu malowania znam. Myślę jednak, że rozszerzanie legendy malowań o tak szczegółowo i drobiazgowo opisywane schematy malowań nie ma sensu. Wszystkie te schematy i tak zamykały się w kolorze zielonym jako dominującym w zastosowanym do pomalowania pudła lokomotywy a rozróżnieniem był tylko odcień tejże zieleni. Jakiś czas temu (chyba w 2015 roku) zdecydowaliśmy się na wydzielenie ze zwykłego malowania "zielone" dwóch dodatkowych schematów malowań a mianowicie "turkusowo-zielone" w odniesieniu do lokomotyw budowanych od początku do drugiej połowy lat 70.  oraz "oliwkowo-zielone" w odniesieniu do maszyn budowanych od końca lat 70./początku lat 80. do momentu wprowadzenia żółtych czół (wrzesień 1988 roku). Oczywiście, że można by wprowadzać kolejne i kolejne określenia odnośnie kolorów stosowanych na lokomotywach ET22 (które otrzymywały one po przeglądach P3 tak jak podane przez Ciebie powyżej przykłady) i używać np. określenia "zielone morskie" lub właśnie "zielone ogórkowe". Byłoby to jednak zupełnie niepotrzebne i zbędne w momencie, gdy schematy te dotyczyły kilku maszyn z ponad 1100 serii lokomotyw.  Trzeba więc pamiętać przy wprowadzaniu takich pomysłach o czymś co jest nazywane generalizacją a także o profesjonalizmie przy używaniu określeń z języka polskiego wobec schematów malowań. 

Odnośnie barw Cargo na przestrzeni ostatnich 11 lat od kiedy zostały one wprowadzone również było kilka ich wersji i nadal w obecnie stosowanej wizualizacji wyglądu lokomotyw z połowy 2017 roku jest kilka ich wersji w zależności o miejsca wykonywania naprawy lokomotywy. Niezmienne były jednak odcienie barw w palecie RAL używane do malowania pudeł lokomotyw - kolor RAL 5010 jako kolor dominujący, NCS S 5540-R90B (niebieski ciemniejszy na bokach lokomotyw) oraz oliwkowy kolor NCS S 0575-G40Y. Myślę więc, że wprowadzanie rozróżnienia i doprecyzowania odnośnie wykonania schematu malowania PKP CARGO S.A. jest zbyteczne i wprowadziłoby więcej chaosu niż porządku - w końcu nadal chodzi o jeden i ten sam schemat malowania.
(27.08.2019, 09:33)sopelsky napisał(a): Udało mi się wyróżnić jeszcze jedno malowanie, te akurat moglibyśmy dodać do bazy, gdyż jest nieco bardziej unikatowe, choć dalej bardzo przypomina pozostałe malowania. Chodzi o malowanie ZNTK Poznań z 2002 roku, gdzie używano prawdopodobnie nieco innych odcieni barw oraz malowano poręcze na żółto.
Podsiadały/posiadają je lokomotywy: 915, 882 i wiele innych. Wystarczy sprawdzić które loki przechodziły naprawę w tamtym okresie w Poznaniu.
Dla przykładu pięknie odmalowana maszyna 213:
[Obrazek: pkpj6253.jpg]

Znam oczywiście przypadki malowania ZNTK Poznań, ten zakład wyróżniał się zdecydowanie na tle innych jednostek naprawiających lokomotywy elektryczne (ET22 naprawiali jedynie przez 5 lat między 2001 a 2005 rokiem) używanymi odcieniami barw. Tutaj sytuacja jest podobna do tej którą opisałem powyżej - były to pojedyncze przypadki a odcienie koloru zielonego stosowanego do pomalowania pudła zmieniały się z lokomotywy na lokomotywę. ET22-213, której przykład podajesz (naprawa R7 31.05.2002 r.) była znacznie jaśniejsza od naprawianej w podobnym okresie w Poznaniu lokomotywy ET22-251 (naprawa R7 29.03.2002 r.)
mimo że maszyny naprawiono w jednym okresie czasu. Widać gołym okiem, że w przypadku obu maszyn do pomalowania pudeł zastosowano zupełnie inne numery barw w palecie RAL. Poniżej podsyłam zdjęcia ET22-251 (oczywiście w innych warunkach oświetleniowych) w celu porównania.
[Obrazek: pkpj5516.jpg]
[Obrazek: pkpj5663.jpg][Obrazek: x11818.jpg.pagespeed.ic.aVYyKiBVvd.webp]


Tak więc generalnie i podsumowując - przykładów różnych odcieni stosowanych na pudłach lokomotyw serii ET22 było wiele na przestrzeni lat i myślę, że zbyt drobiazgowe ich opisywanie w naszej bazie spowodowało by raczej dezorientację i chaos aniżeli przyczyniłoby się do bardziej precyzyjnego udzielania informacji w legendzie malowań tych lokomotyw  Wink 

Pozdrawiam,

Kamil
Kolejowa Galeria Kamila Sikory - http://wozykamila.cba.pl Zapraszam po aktualizacji z dnia 16.09.2019 r.!
  Odpowiedz
#5
Dziękuję że poprawiłeś mnie w kwestii kilku rzeczy i poszerzyłeś informacje na ten temat. Skoro nie będzie to wprowadzone, to tak czy inaczej ten temat dalej możemy potraktować jako ciekawostkę na temat malowań (w tym przypadku lok. ET22).
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości