Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pyskowice
#1
Witam Wszystkich
Od kilku lat poszukuje danych na temat stacji kolejowej w Pyskowicach. Według opowieści mojego nieżyjącego ojca miała to być druga co do wielkości stacja przeładunkowa 3 Rzeszy.
Rozciągała się od Zabrza aż do miejscowości Toszek.
Niemcy wybudowali tam wiele elementów infrastruktury m.in. mosty przepusty drogowe, wodne. Część z nich nie została nigdy dokończona.
W latach osiemdziesiątych próbowano wykorzystać jej część do budowy Kolejowego Ruchu Regionalnego (KRR) jednak pomimo nakładu pracy i kosztów projekt nigdy również nie został dokończony.

Są tam tunele pod torami długości ok 60 metrów zbudowane by przepuścic wodę z rzeczki. Jednak wielkość ich pozwala na swobodny przejazd dwóch tirów.

Tak jak pisałem szukam jakichkolwiek danych na temat tej stacji, internet nie przynosi nic Sad

Jej wielkość można zobaczyć w google maps albo wikimapia:

http://wikimapia.org/10910708/pl/stacja ... -pyskowice

http://maps.google.de/maps?q=pyskowice& ... o-37243374

Na fotce z google maps po prawej stronie widoczny jest przyczółek mostowy po lewej (już niewidoczne) są ściany najprawdopodobniej tunelu, po drugiej stronie mostu również istnieją dwa przyczółki mostowe wysokości ok 8 metrów.



Poniżej fotografie konstrukcji betonowych na terenie stacji kolejowej.
Rozmach robot był ogromny, niestety budowle noszą na sobie ślady jakie zostawił ząb czasu. Cóż takie są koleje losu.

Betonowy kanał skrywający stalową rurę średnicy ok 50cm ciągnie się na odcinku ok 150m. Niestety nie wiem czy rura przebiega dalej pod rozpoczętym budynkiem czy też się tam kończy. Wg. informacji byłego kierownika wodociągów nie jest połączony z siecią wodno-kanalizacyjną.
Obiekty widoczne na zdjęciach są położone w jednej linii, więc mniemam iż miały tworzyć jedną całość.

[Obrazek: 56b5e126a3e15bcfm.jpg]

[Obrazek: 5d6a48e9b961612fm.jpg]

[Obrazek: f5b65a3f2f294afem.jpg]

[Obrazek: 64f2a771b0f5ae4fm.jpg]

[Obrazek: 0a3678574ea5d243m.jpg]

[Obrazek: 1f848a5e1b6d4689m.jpg]



Tunel pod torami kolejowymi, dlaczego taki ogromny? Spokojnie mieści się w nim ciężarówka (tir) nie wspominając o czołgu .

[Obrazek: e324cdb3d2f02c75m.jpg]

[Obrazek: 3c52740568601129m.jpg]

[Obrazek: af091b018d5e3f85m.jpg]


W szczycie sklepienia znalazłem dziwne urządzenie, ruchoma wskazówka poruszana poziomym prętem i skala składająca się z dwóch krótkich znaczników. Wie ktoś może do czego to mogło slużyć?

[Obrazek: d31a4a66201fab8em.jpg]

Oraz stalowe teowniki prawdopodobnie resztki jakiejś konstrukcji mocowanej pod sklepieniem tunelu

[Obrazek: e4bfe619c96f44c6m.jpg]

Drugi tunel również bardzo duży, przepływa przez niego niewielka rzeczka ta sama przepływa przez pierwszy ukończony i użytkowany. Widać również, że ten drugi tunel nie jest ukończony, nie ma na nim okładzin z cegły klinkierowej. Ząb czasu pozostawił ślady na powierzchni.
Obok sztuczna góra usypana z ziemi, sądząc po kierunku była to odnoga torowisk w kierunku Kędzierzyna-Koźla.

[Obrazek: e3e134c4a53e83cbm.jpg]

[Obrazek: 8dfdcd4b94f28a05m.jpg]

[Obrazek: 6c9a83ba2483cf71m.jpg]

Kamienne prefabrykaty

[Obrazek: 03f06d3a430fd258m.jpg]

[Obrazek: d33ab6c8770d5cf2m.jpg]

I jeszcze jeden przyczółek mostowy? Ale dlaczego tylko jeden i powyżej głównego torowiska?

[Obrazek: 7d2d15e637f61b7dm.jpg]

[Obrazek: e19ae4b87293f085m.jpg]

[Obrazek: 19579df2417931e7m.jpg]

Około 400 metrów w kierunku południowym znajdują się ogromnych rozmiarów przyczółki mostowe oraz tunele, jeden ukończony w połowie resztki zbrojenia stalowego widać w betonie. Z opowieści ojca wiem, że zbrojenie było ukończone jak również szalunki założone. Po wojnie zostały rozebrane, dzisiaj zimą jest tam lodowisko Smile

[Obrazek: 84c9cadbfe13b8fcm.jpg]

[Obrazek: 31340b2d23c6760am.jpg]

[Obrazek: 8d8ff7592e722f07m.jpg]

Istnieje jeszcze kilka podobnych obiektów jednak z braku czasu i odpowiedniego wyposażenia (gumowce :mrgreen: ) nie udało mi się do nich dotrzeć.

Przy okazji znalazłem ukryty bunkier jednoosobowy trochę dziwnie umiejscowiony gdyż pole ostrzału/obserwacji jest tam dosyć ograniczone ale nie wiadomo jak wyglądało to miejsce 60 lat temu.

[Obrazek: 4a67085d0d4d03a4m.jpg]

Pozdrawiam i czekam na jakiekolwiek odpowiedzi naprowadzające na ślad po dokumentacji projektowej stacji.
Odpowiedz

#2
Wpadnij do nas na skansen po południu w sobotę Wink
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#3
Ja też będę :-)
Bahnfahren ist unser Business
Odpowiedz

#4
O której mniej więcej mam się pojawić? Z preziem i wice chodziłem do jednej szkoły Smile
Odpowiedz

#5
No to oni mogą coś wiedzieć Wink. Jak Ci będzie pasowało to przyjdź, możesz w tą sobotę, możesz za tydzień. Prezesów na ogół po południu (15-17) da się zastać.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.