Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projekty nowych linii - spis
#1
Niedawno pisałem o niezrealizowanych projektach taboru trakcyjnego, teraz czas na drogi kolejowe.

Pod poniższym adresem znajduje się spis niezrealizowanych (jak dotąd) inwestycji w budowę nowych linii kolejowych a także niezrealizowane dotąd elektryfikacje i dobudowy kolejnych torów szlakowych.

http://mariusz.1990.fm.interia.pl/projekty_linii.txt
Polecam pobrać (prawy przycisk myszy, następnie „Zapisz element docelowy jako...”) i przeglądać z dysku, nie przez przeglądarkę.

Oczywiście spis obejmuje inwestycje na aktualnym terytorium Polski. Ważne są tu daty projektów: niektóre inwestycje planowane od wielu lat są planowane i dzisiaj, np. Piekiełko czy też północna CMK, a niektóre odeszły całkiem w zapomnienie. Daty są też przydatne przy inwestycjach wzajemnie się wykluczających (np. odgałęzienie CMK do Wrocławia i KDP).

Spis aktualizuję w miarę nadsyłanych uwag i informacji. Jeśli macie jakieś informacje o niezrealizowanej budowie czy elektryfikacji, to miło by było jakbyście dali znać.

Jeśli kogoś interesują jakieś bliższe szczegóły nt. jakiegoś projektu, to proszę dać znać. Mam trochę pobranych szkiców, rysunków z przebiegami. W razie czego mam także odnotowane źródło informacji o planowaniu danej inwestycji.

Co tu dużo pisać, bierzcie i korzystajcie. A jak komuś się nudzi, to może policzyć o ile % wzrosłaby sieć kolejowa, gdyby zrealizowano wszystkie. :-) Sam jestem tego ciekaw.
Odpowiedz

#2
Jeśli dobrze przejrzałem, to brakuje Zgierz - Łowicz Przedmieście, które razem z linią Zgierz - Kutno, będą miały dobudowywany tory po 2014 roku.

Nie jestem pewien, czy budowa Sieradz - Wieruszów jest jednym z niezrealizowanych projektów.
Odpowiedz

#3
Cytat:15.11.2009-ob.
Svoboda nad Úpou - Pec pod Śnieżką (Pec pod Sněžkou) - Szpindlerowy Młyn (Špindlerův Mlýn)
Pec pod Śnieżką (Pec pod Sněžkou) - Karpacz
Kto projektował taki pomysł, przecież Śnieżka to uśpiony wulkan więc jak chcą się przewiercić?
wikipedia
ScottyRail
Odpowiedz

#4
Urbi napisał(a):Jeśli dobrze przejrzałem, to brakuje Zgierz - Łowicz Przedmieście, które razem z linią Zgierz - Kutno, będą miały dobudowywany tory po 2014 roku.
Dodałem Łowicz Przedmieście – Zgierz.
Urbi napisał(a):Nie jestem pewien, czy budowa Sieradz - Wieruszów jest jednym z niezrealizowanych projektów.
Jest i znajduje się w spisie: Wieruszów – Sieradz (57 km, 2 tor, 250 km/h)
Planowana od 1947 roku (chociaż wtedy pewnie z niższymi parametrami), tu właśnie na mapce z roku 1947: http://img228.imageshack.us/img228/1779/noweku6.jpg.
Scotty napisał(a):Kto projektował taki pomysł, przecież Śnieżka to uśpiony wulkan więc jak chcą się przewiercić?
To tylko nazwy stacji, a nie dokładny przebieg linii. Pec pod Śnieżką (Pec pod Sněžkou) to akurat miasto w Czechach.
Odpowiedz

#5
Mariusz W., co do tych planów http://www.youtube.com/watch?v=kEVWgPsZIng. Jak oni chcą przywrócić turystykę jeżeli nie potrafią sobie poradzić z najprostszą sprawą jaką jest utrzymanie linii Jelenia Góra - Karpacz? Nawiasem mówiąc miała powstać SKM w Jeleniej Górze, projekt kosztował z tego co chodzą słuchy 30mln zł.
ScottyRail
Odpowiedz

#6
Bydgoszcz Fordon - Czarnowo to dość dziwna koncepcja, linia kończyłaby się ślepo w Czarnowie. Prawdopodobnie miało to coś wspólnego z mglistymi projektami SKM w Bydgoszczy.

Wkradł Ci się też błąd ;-)
Cytat:Włocławek Rąbinek - Płock Radziwie - Płock
Nie ma czegoś takiego, jak Włocławek Rąbinek. Jest za to Inowrocław Rąbinek, prawdopodobnie planowano doprowadzenie linii z Inowrocławia przez Włocławek aż do Płocka.
Odpowiedz

#7
ET40 napisał(a):Bydgoszcz Fordon - Czarnowo to dość dziwna koncepcja, linia kończyłaby się ślepo w Czarnowie. Prawdopodobnie miało to coś wspólnego z mglistymi projektami SKM w Bydgoszczy.
Tak,
to projekt SKM BiT. Zakłada też odtworzenie linii Toruń Północny - Czarnowo, tyle że spis nie obejmuje inwestycji odtworzeniowych.
ET40 napisał(a):Wkradł Ci się też błąd ;-)
Cytat:Włocławek Rąbinek - Płock Radziwie - Płock
Nie ma czegoś takiego, jak Włocławek Rąbinek. Jest za to Inowrocław Rąbinek, prawdopodobnie planowano doprowadzenie linii z Inowrocławia przez Włocławek aż do Płocka.
Sprawdzę i poprawię jak będę miał możliwość. Dzięki.
Odpowiedz

#8
Mariusz a co możesz powiedzieć na temat wydłużenia CMK do Trójmiasta? Z informacji które kiedyś zalazłem linia ta miała omijać Tczew i przeprawiać się przez Wisłę na wysokości miejscowości Czatkowy.
Odpowiedz

#9
Ja bym dodał linię Wisła Głębce - Zwardoń, linia ta o długości 18 km miała przebiegać też przez trójwieś i w ten sposób zamknięto by pętlę beskidzką. Prędkość konstrukcyjna 60 km/h. Natomiast co do linii Wilkowice Bystra - Szczyrk, to ten 7-kilometrowy kawałek zaczęto budować koło 1990 roku i nagle prace przerwano i zarośnięte krzakami stoi to do dziś. W 2006 roku podczas spotkania z władzami województwa Śląskiego PLK przedstawiło kosztorys zakończenia tych inwestycji, ale chyba jak na razie to umarło.
Odpowiedz

#10
przem710:
Koncepcja zagospodarowania Polski do 1990 roku (opracowano w 1979) wskazuje na Tczew:
http://img691.imageshack.us/img691/3460 ... arowan.jpg

Kierunkowy plan rozwoju kolei z 1996 roku również wskazuje na Tczew.
http://img695.imageshack.us/img695/9194/szlakipkp.jpg

Aczkolwiek w Planie zagospodarowania województwa pomorskiego jest narysowany dokładniejszy przebieg północnej CMK:
http://img717.imageshack.us/img717/8182/040504.jpg
Widać północne obejście Malborka i włączenie do linii Malbork – Tczew. Nie znalazłem informacji o żadnej miejscowości Czatkowy. Być może chodzi o odnogę Malbork – Gdańsk Port Północny związaną też z budową CMK na północ.

Tak na prawdę jak dokładnie miała biec CMK tego dokładnie nikt nie wie (poza początkowym odcinkiem, gdzie zaczęto prace), trzeba by było na prawdę sporo pogrzebać. W niektórych planach zagospodarowania przestrzennego (np. Płocka) jest podany dokładny przebieg wraz z mapami, w innych jest tylko wzmianka.
Warto też zauważyć, że północna CMK-a to nie jedyne przedłużenie tej linii, CMK-ę planowano przedłużyć także na południe do granicy państwa, a także do Wrocławia, Olsztyna i Szczecina.

Swoją drogą, przypomniała mi się pewna historia. Niegdyś napisała do mnie jakaś młoda kobieta, która zamierzała kupić działkę budowlaną w Płocku. Wykazała się ona bardzo perspektywicznym myśleniem, bowiem wyczytała o planach budowy linii w bliskiej okolicy tej działki i pytała mnie o to, jakie są szanse że ta linia powstanie, bo chciała by tam dożyć spokojnej starości. To właśnie od niej mam informację o planowanym obejściu Płocka m.in. przez północną CMK-ę. Odpowiedziałem, że szanse są bardzo małe, bo w Polsce kolej się likwiduje a nie buduje, poza tym nawet gdyby odwrócono ten trend, to i tak w pierwszej kolejności planuje się zupełnie inne linie. Wszak żaden plan nie przewiduje szybkiej budowy CMK na północ.
Chociaż ręczyłem własnym nazwiskiem za to, że ta pani będzie miała pełen spokój, to chciałbym się mylić, ale realia niestety są smutne.

Spis zaktualizuję o Wasze sugestie dzisiaj bądź jutro.
Odpowiedz

#11
Cytat:Być może chodzi o odnogę Malbork – Gdańsk Port Północny związaną też z budową CMK na północ.

A możesz napisać coś więcej w tym temacie?
Odpowiedz

#12
Mariusz W. napisał(a):Swoją drogą, przypomniała mi się pewna historia. Niegdyś napisała do mnie jakaś młoda kobieta, która zamierzała kupić działkę budowlaną w Płocku. Wykazała się ona bardzo perspektywicznym myśleniem, bowiem wyczytała o planach budowy linii w bliskiej okolicy tej działki i pytała mnie o to, jakie są szanse że ta linia powstanie, bo chciała by tam dożyć spokojnej starości. To właśnie od niej mam informację o planowanym obejściu Płocka m.in. przez północną CMK-ę. Odpowiedziałem, że szanse są bardzo małe(...)
Za to szanse na powstanie linii Płock - Modlin są całkiem spore. Może inaczej - nie są spore, ale plan jest mimo wszystko realny.
Przy okazji - Płock - Nasielsk to plan linii modlińskiej pod inną nazwą, czy jakaś mutacja tej koncepcji?
Odpowiedz

#13
Mariusz znalazłem tekst o omijaniu Tczewa przez CMK.

http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 1&page=129

Od postu Feterniak z 19 sierpnia 2009.

Cytat:Mam konkretną wiedzę o rezerwie na CMK z okolic Tczewa. Miała ona przechodzić przez Wisłę kilkaset metrów na północ od obecnego mostu kolejowego i zbieżnie przybliżać się do E65, by gdzieś na wysokości Miłobądza (wsi, nie stacji) bezpośrednio z nią graniczyć.

oraz

Cytat:Ale pamiętam czasy jak projektowano Flexa i dziwiłem sie dlaczego graniczy On z działkami kolejowymi pod nowoprojektowana linią PKP...

Wówczas również o tym słyszałem, w jakieś lokalnej gazecie o tym pisali chyba.
Odpowiedz

#14
przem710 napisał(a):A możesz napisać coś więcej w tym temacie?
To ktoś mi napisał prywatnie na pocztę elektroniczną, wiele nie wiem. Zapewne jakaś perspektywiczna rozbudowa CMK-i.
ET40 napisał(a):Za to szanse na powstanie linii Płock - Modlin są całkiem spore. Może inaczej - nie są spore, ale plan jest mimo wszystko realny.
Tam chodziło o kuriozalny projekt wyprowadzenia kolei w Płocku poza miasto i przy okazji połączenia tego z CMK-ą.
przem710 napisał(a):Mariusz znalazłem tekst o omijaniu Tczewa przez CMK.
Czyli mam dobrze napisane, bo nawias oznacza przybliżony przebieg w okolicach danej miejscowości.
Odpowiedz

#15
Zaktualizowałem zgodnie z Waszymi sugestiami, za które dziękuję. :-)
hutterdm napisał(a):Ja bym dodał linię Wisła Głębce - Zwardoń, linia ta o długości 18 km miała przebiegać też przez trójwieś i w ten sposób zamknięto by pętlę beskidzką. Prędkość konstrukcyjna 60 km/h.
Dodałem Wisła Głębce – Zwardoń oraz osobny projekt Wisła Głębce – Istebna – Jaworzynka.
ET40 napisał(a):Przy okazji - Płock - Nasielsk to plan linii modlińskiej pod inną nazwą, czy jakaś mutacja tej koncepcji?
Trochę pogrzebałem i jednak to musi być inny projekt. Sęk w tym, że nie potrafię znaleźć żadnych danych na ten temat (nawet okresu kiedy planowano), nie wiem też skąd mam informację o planowaniu tej linii.
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.