09.05.2015, 14:48
Musimy najpierw uściślić terminy, którymi się posługujemy.
Jeżeli mówimy o sygnałach zezwalających na semaforach, to mówimy wyłącznie o sygnałach tzw. kolorowych, czyli podawanych przy pomocy komór i pasów świetlnych, wyposażonych w kolorowe soczewki (czerwona dla komór, pomarańczowa i zielona dla komór oraz pasów świetlnych). Sygnał zastępczy Sz nie jest sygnałem zezwalającym, bowiem sygnał ten w rzeczywistości nie zastępuje żadnego sygnału zezwalającego (kolorowego), tylko zastępuje wydanie rozkazu pisemnego. I dlatego w ten sposób należy rozumieć mój zapis:
Jeżeli są przeszkody w prawidłowym wyświetleniu sygnału zezwalającego na wyjazd na tor lewy (przeciwny do kierunku zasadniczego), zawsze jest wydawany rozkaz pisemny „N”, który dla znających interpretację i obowiązującą wykładnię przepisów jest jasny. Dla osób, które takiej wykładni nie znają, powinienem zaznaczyć, że rozkaz pisemny „N” może być zastąpiony podaniem sygnału Sz (a trzeba o tym pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe). Zatem za brak tej uwagi przepraszam.
Także sygnał Sz z równoczesnym wyświetleniem wskaźnika W24, nie jest sygnałem zezwalającym, bowiem zastępuje wydanie rozkazu pisemnego N, poza tylko jednym, szczególnym przypadkiem: gdy na szlaku, na który ma wyjechać pociąg, jest czynna i sprawna blokada dwukierunkowa i jazda pociągu po torze lewym (przeciwnym do kierunku zasadniczego) będzie odbywała się na podstawie działania tej blokady.
Zupełnie inną kwestią jest natomiast sprawa prawidłowego umieszczania wskaźnika W24 w sytuacji, gdy na stacji istnieją semafory wyjazdowe grupowe – ale to temat na odrębny post.
Jeżeli mówimy o sygnałach zezwalających na semaforach, to mówimy wyłącznie o sygnałach tzw. kolorowych, czyli podawanych przy pomocy komór i pasów świetlnych, wyposażonych w kolorowe soczewki (czerwona dla komór, pomarańczowa i zielona dla komór oraz pasów świetlnych). Sygnał zastępczy Sz nie jest sygnałem zezwalającym, bowiem sygnał ten w rzeczywistości nie zastępuje żadnego sygnału zezwalającego (kolorowego), tylko zastępuje wydanie rozkazu pisemnego. I dlatego w ten sposób należy rozumieć mój zapis:
Jeżeli są przeszkody w prawidłowym wyświetleniu sygnału zezwalającego na wyjazd na tor lewy (przeciwny do kierunku zasadniczego), zawsze jest wydawany rozkaz pisemny „N”, który dla znających interpretację i obowiązującą wykładnię przepisów jest jasny. Dla osób, które takiej wykładni nie znają, powinienem zaznaczyć, że rozkaz pisemny „N” może być zastąpiony podaniem sygnału Sz (a trzeba o tym pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe). Zatem za brak tej uwagi przepraszam.
Także sygnał Sz z równoczesnym wyświetleniem wskaźnika W24, nie jest sygnałem zezwalającym, bowiem zastępuje wydanie rozkazu pisemnego N, poza tylko jednym, szczególnym przypadkiem: gdy na szlaku, na który ma wyjechać pociąg, jest czynna i sprawna blokada dwukierunkowa i jazda pociągu po torze lewym (przeciwnym do kierunku zasadniczego) będzie odbywała się na podstawie działania tej blokady.
Zupełnie inną kwestią jest natomiast sprawa prawidłowego umieszczania wskaźnika W24 w sytuacji, gdy na stacji istnieją semafory wyjazdowe grupowe – ale to temat na odrębny post.