Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RŻD - spalinowozy czterosekcyjne, np. 4T310
#1
W latach 1980-ych zbudowano dla BAM-u dwa prototypowe spalinowozy czterosekcyjne serii 4TЭ10. Według Rakowa, nie sprawdziły się one w eksploatacji na Syberii, przekazano je do lokomotywowni Красный Лиман (Krasnyj Liman - miasto rejonowe na północy obwodu donieckiego, w aglomeracji Kramatorska - obecnie Ukraina), i dość szybko je rozpięto, uzyskując dwie lokomotywy trójsekcyjne i dwie wolne sekcje wewnętrzne.
Obecnie istnieją w eksploatacji czterosekcyjne 4ТЭ10С:
Wg http://scado.narod.ru/catalog2/r_t_4tae10s.htm w latach 1983-1987 zakład woroszyłowgradzki zbudował dla BAM-u 25 czterosekcyjnych loków, bazujących na konstrukcji ТЭ10М, z przystosowaniem dla BAM-u, czyli ciężkich zim: wprowadzone ogrzewanie przedziałów maszynowych, zmieniona konstrukcja chłodnic.
Numery inwentarzowe: 4ТЭ10С 0001 - 0025
Lok ma cztery silniki 10Д100 po 3000 KM każdy. Masa 552 t, nacisk osi 23 t, moc na haku 9090 KM.
Wg http://trainshistory.ru/lokomotivy/magi ... te10s.html
w 1983 r. zbudowano dwa prototypy, resztę maszyn zbudowano w latach 1985-1987.
Ilość wody w układzie chłodzenia jest większa niż w poprzednich seriach ТЭ10 i wynosi 1570 kg na sekcję (co daje 6280 kg na całą lokomotywę). Uniemożliwiono otwieranie komór chłodnicowych od wewnątrz.
Tu mamy filmik z lokiem nr 4ТЭ10с-0025 przejeżdżającym przez stację Otkosnaja (Kolej Dalekowschodnia - linia Komsomolsk n/Amurem - Sowiecka Gawań; kraj chabarowski)
http://www.youtube.com/watch?v=F5JVayFCiuo
4ТЭ10С-0002 jedzie przez Przełęcz Kuzniecowską (linia jak wyżej):
http://www.youtube.com/watch?v=h6N9CYgHRI0
4ТЭ10С-0005 и тепловоз-толкач 3ТЭ10М-К-139
Aktualny wykaz lokomotyw 4TЭ10с z przydziałem do dyrekcji okręgowej RŻD i
lokomotywowni według <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trainpix.org">www.trainpix.org</a><!-- w --> :
№ Дорога Депо
4ТЭ10С-0001 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0002 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0004 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0005 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0006 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0008 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0011 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-6 Уссурийск
4ТЭ10С-0013 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0014 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0016 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0017 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0018 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0019 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0022 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
4ТЭ10С-0023 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0024 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
4ТЭ10С-0025 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
Dodaję: 4ТЭ10С-0005 (z 3ТЭ10М-К-139 na popychu) na szlaku Косграмбо - Откосная, linii Комсомольск-на-Амуре - Советская Гавань
http://www.youtube.com/watch?v=Do0sFAXfpLk
Romek_L
Odpowiedz

#2
Chciałbym tylko zaznaczyć że wszystkim 4TE10S na filmikach które podałeś brakuje jednej sekcji.
Rosjanie stwierdzili że jednak te lokomotywy są przy duże nawet jak na ich warunki i powypinali jedną sekcję.
Odpowiedz

#3
MichałŁ, racja, obecnie wszystkie lub prawie wszystkie 4ТЭ10С (4TE10S) jeżdżą jako lokomotywy trójsekcyjne.
Na niezelektyfikowanej części BAM-u z zasady pociągi towarowe prowadzi się lokomotywami trójczłonowymi, a pasażerskie dwuczłonami.
Romek_L
Odpowiedz

#4
Jest malo zdjec 4TE10S, gdzie sa 4 czlonny, ja wlasciwie znam tylko to zdjecie: http://www.train-photo.ru/data/media/49 ... 0005_2.jpg
Ale naprawde mi sie te lokomotywy podobaja Smile
Odpowiedz

#5
Istniała jeszcze inna seria spalinowozu czterosekcyjnego - 4ТЭ130 (czyta się 4TE130).
Znalazłem album zdjęć na jego temat:
http://photo.qip.ru/users/manchteyn-tm/151107218/
-w tym np.: zdjęcie loka en trois-quattre:
http://photo.qip.ru/users/manchteyn-tm/ ... nImageLink
niekompletny rysunek:
http://photo.qip.ru/users/manchteyn-tm/ ... nImageLink
Zdjęcie na portalu Foto-Mail:
http://foto.mail.ru/mail/maximd1987/_my ... to/15.html
Według http://scado.narod.ru/catalog2/r_t_4tae130.htm w 1982 r. zakłady w Woroszyłowgradzie zbudowały jeden egzemplarz nr 4ТЭ130-0001.
Lok był zunifikowany z 2ТЭ116А, natomiast pudła były takie jak w nowych 2ТЭ121 (od nr 0005). Uznano, że maszyna nie odpowiada warunkom klimatycznym BAM-u i przebudowano go na dwie 2ТЭ130.
Lok miał silniki 5-5Д49 (po 3000 KM), masę 552 t, nacisk osi 23 t, moc na haku 9240 KM, prędkość konstrukcyjną 100 km/h. Siła ciągu 256 kN (26 T) na sekcję, czyli 1024 kN (104 T) dla całej lokomotywy, przy 24 km/h.
Więcej szczegółów jest na http://poezdvl.com/books/rakov/rakov1_21.html - Rakow podaje, że 4ТЭ130-0001 nawet nie został przesłany na BAM, w Woroszyłowgradzie jescze w 1982 r. przebudowano go na 2ТЭ130-0001 i 2ТЭ130-0002, z zachowaniem możliwości trakcji ukrotnionej przy prowadzeniu z kabin oryginalnych. Powstałe lokomotywy dwuczłonowe przydzielono do lokomotywowni Krasnyj Liman.
Każda sekcja ma pojemność zbiornika paliwa 7000 kg, zapas piasku 1000 kg, pojemność układu smarowania silnika 1000 kg, pojemność układu chłodzenia 1250 kg.
Pierwotnie kabiny maszynisty były tylko na sekcjach skrajnych; sekcje wewnętrzne posiadały w przejściach pulpity manewrowe (tak zresztą było i w innych lokach trój- i czterosekcyjnych).
Według http://trainpix.org/vehicle/46988/ lok 2ТЭ130-0002 ostatnio miał przydział w lokomotywowni Popasnaja (ТЧ-6 Попасная, Kolej Doniecka), skreślony ze stanu w latach 1990-ych; dokładnie taki sam los spotkał 2ТЭ130-0001: http://trainpix.org/vehicle/32905/
Romek_L
Odpowiedz

#6
Proszę spojrzeć, jak 4ТЭ10 potrafi dymić:
http://www.train-photo.ru/details.php?i ... ode=search
To jest 4ТЭ10С-0002, na szlaku Откосная - Кузнецовский (Otkosnaja - Kuzniecowskij), wspina się 21.07.2009 z załadowanymi węglarkami na Przełęcz Kuzniecowską (Кузнецовский перевал), na linii Комсомольск-на-Амуре - Советская Гавань (Komsomolsk nad Amurem - Sowiecka Gawań) w Kraju Chabarowskim.
Jak już wskazano powyżej, wszystkie (albo prawie wszystkie) egzemplarze tej serii jeżdżą teraz jako trójczłony. Przejrzane przz mnie wyrywkowo maszyny RŻD jeżdżą teraz wzestawione z sekcji А,Б,В [A, B, W], podczas gdy sekcje Г [G] zostały skreślone z inwentarza. Np.: 4ТЭ10С-0025 -produkcja Woroszyłowgrad (obecnie Ługańsk) 1987 r., od nowości eksploatowany przez Kolej Gorkowską (Горьковская железная дорога -nazwa od miasta Gor'kij [Горький] -powróciło do starej nazwy Niżnij Nowgorod) -lokomotywownia ТЧЭ-15 Агрыз [TCzE15 Agryz), w zeszłym roku przejęła go Дальневосточная железная дорога (Kolej Dalekowschodnia), lokomotywownia ТЧЭ-9 Комсомольск (Komsomolsk nad Amurem) - oczwyiscie jeżdżą sekcje А,Б,В : http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19336 , tu dymi w nowym miejscu pracy, konkretnie na stacji Otkosnaja: http://trainpix.org/photo/16388/ , a tu fotka ze starego miejsca pracy, ze szlaku Iżewsk - Łudzia: http://trainpix.org/photo/96413/ .
Lok 4ТЭ10С-0023 -jednoznaczne info o skreśleniu sekcji Г ; ten lok już dwa razy zmieniał lokomotywownię: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=83126

W rosyjskich wieloczłonach literami А, Б oznacza się sekcje skrajne wyposażone w kabiny maszynisty (головные секции), natomiast sekcje pośrednie -bez kabin maszynisty, z przejściami do sekcji sąsiedniej na obu końcach (np. u Rakowa: промежуточные секции, w nowszych źródłach бустерные секции) oznacza się literami В, Г [W, G]. Gdyby złozyli sześcioczłonowego loka, to jeszce by użyli Д, Е [D, Je] Wink.
Romek_L
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.