Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Zmiana numeracji pociągów na trasie - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+---- Dział: STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-67.html)
+---- Wątek: Zmiana numeracji pociągów na trasie (/thread-4215.html)



Zmiana numeracji pociągów na trasie - WB - 17.04.2014

Na początek chciałbym serdecznie przywitać wszystkich na forum.
Pisze tutaj ponieważ chciałbym poznać zasadę zmian numeracji pociągów które są w trasie. Na stronie http://infopasazer.intercity.pl/ możemy podejrzeć aktualne opóźnienie pociągu.
Dla przykładu tu http://infopasazer.intercity.pl/index_p ... d=37872881 mamy pociąg 38100/1 KOSSAK.

W nagłówku strony ma on numer 38100/1 KOSSAK.
Na stacji Przemyśl Bakończyce LPO oznaczony jest MPE 038100 KOSSAK
Od stacji Przemyśl do Trzebnica ma on oznaczenie MPE 38100 KOSSAK
Od JAW. SZCZAKOWA do Szczecin Dąbie oznaczony jest jako MPE 38101 KOSSAK.
Od Szczecin Główny do Szczecin Port Centralny ponownie mamy MPE 038100 KOSSAK

Podsumowując mamy 4 różne oznaczenia (38100/1 KOSSAK, MPE 038100 KOSSAK, MPE 38100 KOSSAK, MPE 38101 KOSSAK). Do tego dochodzi numer w linku (37872881) ale podejrzewam że to ich wewnętrzny identyfikator w systemie.
Wiem że istnieją różne zasady numeracji pociągów i nie zawsze jest to konsekwentne. Chciałbym się jednak dowiedzieć dlaczego te numery się zmieniają i na jakiej zasadzie. Rozumiem jeszcze sytuacje w których skład jest rozdzielany na dwa i dlatego z jednego numeru powstają dwa. Nie bardzo jednak rozumiem dlaczego na kolejnych stacjach wraca ta sama numeracja.

Bardzo dziękuje za odpowiedź


- MichałŁ - 17.04.2014

Jeżeli pociąg jedzie linią zgodnie ze wzrostem kilometrażu to ma numer nieparzysty a jeżeli przeciwnie to parzysty.


- rustsaltz - 17.04.2014

Rzecz jest prosta: jeżeli pociąg jedzie w kierunku nieparzystym (w kierunku "rosnącym" czyli kilometraż wzrasta) ma numer nieparzysty. W Szczakowej zmienia numer, ponieważ zmienia linię (a dodatkowo zmieniają się kierunki kilometrażu tych linii). Jaśniej: od Krakowa do Szczakowej jedzie linią 133 po kilometrażu malejącym, od Szczakowej-po linii 134, po kilometrażu rosnącym. Analogicznie jest przy wszystkich zmianach numeru.
Ten numer w linku wygląda na KWR-czyli numer zamówienia.

Więcej o zasadach oznakowania pociągów można poczytać tutaj: http://www.forumkolejowe.pl/oznaczenia- ... vt1076.htm
http://www.forumkolejowe.pl/oznaczenia- ... -vt489.htm


- Poznanski_mech - 17.04.2014

WB napisał(a):MPE 038100 KOSSAK

"Zero" przed numerem podstawowym oznacza że jest to pociąg techniczny podstawiający się lub zjeżdżający ze stacji na oddzielną grupę postojową np.

Warszawa Wschodnia -> Warszawa Grochów
Szczecin Główny -> Szczecin Port Centralny / Zaleskie Łęgi
Przemyśl Główny -> Przemyśl Bakończyce
Gdynia Główna -> Gdynia Postojowa


Re: Zmiana numeracji pociągów na trasie - Mariusz W. - 17.04.2014

WB napisał(a):Wiem że istnieją różne zasady numeracji pociągów i nie zawsze jest to konsekwentne.
Akurat to jest konsekwentne. Niekonsekwentne jest przetwarzanie tych informacji, np. na bilecie nie ma 38100/1 tylko 38100. To samo na wyświetlaczach peronowych i wagonowych.


- WB - 19.04.2014

Dziękuje bardzo za wyjaśnienia. Rozumiem że te numery są wykorzystywane ponownie w kolejnych dniach?
Orientujecie się czy ten numery zamówienia KWR są gdzieś publicznie udostępniane w internecie wraz z szczegółami takiego zamówienia?


- przewoz - 20.04.2014

Dla pociągów jeżdżących regularnie, według rocznego rozkładu jazdy - tak, te same numery są uruchamiane każdego dnia (zabrakłoby numerów, gdyby tak nie było Wink ).
Numerów zamówień KWR ani ich szczegółów raczej nie zobaczysz publicznie udostępnionych.


- WB - 24.04.2014

Dzięki wszystkim za pomoc. Teraz sprawa stała się trochę jaśniejsza dla mnie Smile