Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Loksim 3D - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: KOLEJ HOBBYSTYCZNIE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-96.html)
+--- Dział: FOTOGRAFIA I SYMULATORY KOLEJOWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-16.html)
+---- Dział: SYMULATORY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-20.html)
+---- Wątek: Loksim 3D (/thread-3724.html)



Loksim 3D - Squash - 25.08.2013

Witam! No to napiszę o takim darmowym, niemieckim symulatorze kolei (właściwie nie napiszę, bo nie znam niemieckiego). Link do strony: http://www.loksim3d.de/cms2/. Może nie jest za realistyczny, ale nawet fajny. Nie mogę za chiny znaleźć klawiszologi Big Grin.


- Mannerheim - 26.08.2013

Kod:
Spacja          SIFA (odpowiednik naszego czuwaka)
I              PZB Wachsam
U             PZB Frei
Z             PZB Befehl (PZB opiszę dokładnie w dalszej części)
H              wyłącznik szybki (Hauptschalter)
Ctrl + L          włącz/wyłącz światła
L              przełączanie światła pełne/przyciemnione
Shift + L          LZB/LVZ
P              syrena
G              dzwonek
Shift + H          komunikat dźwiękowy "następny przystanek ..."
T              otwieranie/zamykanie drzwi
Shift + A          AFB wł/wył.
S             piasecznice
Ctrl + B         pantograf/pompa paliwa
Ctrl + Shift + L     wentylatory oporów
Strzałka w górę     wyższa pozycja nastawnika
Strzałka w dół         niższa  pozycja nastawnika
Shift + Strzałka w dół  pozycja "0" nastawnika
Strzałka w lewo/prawo   Prędkość AFB +/-

Hamulce (wszystko na klawiaturze numerycznej):

7    wolne            \
8    średnio szybkie  -  odhamowanie składu
9    szybkie          /

1    wolne          \
2    średnio szybkie  -  zahamowanie składu
3    szybkie          /

4    \
5    -  ustalenie siły hamowania (hamulec typu Knorr)
6    /
0    hamowanie nagłe

Jeśli chcesz mogę wrzucić cały opis (procedurę) startu oraz opis sygnalizacji i obsługi systemów PZB i LZB.


- Squash - 26.08.2013

Ooo, dziękuję Ci bardzo. Gdzie ty to wygrzebałeś? Procedur nie wrzucaj, dalej pokombinuję Big Grin.

EDIT: Trochę już przejechałem, to mogę ocenić. Symulator nie jest nie wiadomo jaki trudny, ale fajny. Plusem jest też to, że dodatki są pobierane w paczkach które łatwo zainstalować. Otoczenie jest znacznie ładniejsze niż w MaSzynie, ale za to kabiny pozostawiają wiele do życzenia. Ogółem: symek jest ok.


- Squash - 27.08.2013

Dobra, poddaję się... Mógłbyś wrzucić jeszcze informacje o LZB i PZB?


- Mannerheim - 28.08.2013

Opis PZB w Indusi. LZB wstawię później jeśli znajdę plik; tekst jest mojego autorstwa (dość stary), pisałem to wszystko kiedyś na potrzeby planowanej strony o tym symulatorze.

Kod:
Krótki opis obsługi systemu PZB/Indusi (Punktförmige Zugbeeinflussung).

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat na kolejach niemieckich w użyciu było kilka systemów PZB (I54, I60, H60, I60R, PZB90, PZB90 1.6, PZ80). Poza PZ80, używanym na kolejach dawnej NRD, każda kolejna wersja PZB była ulepszoną i nowocześniejszą wersją poprzedniej. W poniższym opisie skupię się na systemie PZB90 jako używanym obecnie i bardzo podobnym do poprzednka : I60R.  

Prowadząc pociąg wyposażony w system PZB90 musimy przestrzegać kilku reguł:

Najpóźniej w 4 sekundy po minięciu:
- tarczy ostrzegawczej ostrzegającej o sygnale "Stój" lub "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością (poniżej 80 km/h)" na następnym semaforze
- semafora z tarczą ostrzegawczą, która ostrzega o sygnale "Stój" lub "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością (poniżej 80 km/h)" na następnym semaforze
- wskaźnika ostrzegającego o zmniejszeniu prędkości szlakowej do mniejszej niż (bądź równej) 80 km/h (w postaci białego lub pomarańczowego trójkąta z czarną obwódką z naniesioną dziesiętną wartością Vmax)
- wskaźnika ostrzegającego o tymczasowym zmniejszeniu prędkości szlakowej (w postaci pomarańczowego trójkąta z białą obwódką z naniesioną dziesiętną wartością Vmax + poniżej dwie latarnie pomarańczowe tworzące linię skośną)

należy nacisnąć przycisk "I" (PZB Wachsam), co uaktywni obwód indukcyjny 1000 Hz. Na pulpicie zapali się żółta lampka "1000Hz" oraz usłyszymy sygnał dźwiękowy, a niebieska lampka oznaczająca "Zugart" naszego pociągu zacznie migać. Od tej chwili musimy, w zależności od "Zugartu" (O, M lub U), przed upływem określonego czasu [patrz tabelka poniżej] bądź przejechaniu maksymalnie 700 metrów zmniejszyć naszą prędkość do określonej przez "Zugart" [również w tabelce poniżej]. Jeśli tego nie zrobimy lub nie potwierdzimy minięcia czujnika 1000Hz przyciskiem "I" uruchomi się samoczynne hamowanie pociągu.

Zugart            czas w sekundach        prędkość max. 1000 Hz             prędkość max. 500 Hz

   O                 20 (23) s                 95 (85) km/h                65 km/h

   M                 26 (29) s                   75 (70) km/h                50 km/h

   U                 34 (38) s                 60 (55) km/h                40 km/h

*(W nawiasach podano wartości obowiązujące przy zastosowaniu PZB90 wersja 1.6)
UWAGA! Niezależnie od "Zugartu" maksymalna odległość, po przejechaniu której musimy jechać z prędkością mniejszą niż wymagana wynosi zawsze 700 m !        

Jeśli zbliżamy się do semafora wskazującego sygnał "Stój", sygnał zastępczy lub sygnał "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością 30 km/h lub mniej" oprócz obwodu 1000 Hz uaktywni się dodatkowo obwód indukcyjny 500 Hz. Nastąpi to w momencie przejechania nad czujnikiem torowym 500 Hz, który z reguły umieszcza się 200 m przed semaforem.  Przejeżdżając nad takim czujnikiem nie naciskamy przysisku "I" (PZB Wachsam), obwód uaktywni się automatycznie (zapali się czerwona lampka "500 Hz" oraz  usłyszymy sygnał dźwiękowy). Aby nie nastąpiło samoczynne hamowanie, czujnik ten minąć musimy z prędkością nie większą, niż określoną przez nasz "Zugart" [patrz tabelka powyżej, ostatnia kolumna]. Ponieważ system nadal kontroluje naszą prędkość, po przejechaniu przez czujnik 500 Hz powinniśmy jak najszybciej zwolnić do 45 km/h (Zugart O), 35 km/h (M) lub 25 km/h (U). Jeśli mimo wszystko pociąg nie wyhamuje przed semaforem, nastąpi uaktywnienie obwodu 2000 Hz (po minięciu czujnika przy semaforze) i natychmiastowe hamowanie nagłe.

System PZB90 pozwala na wcześniejsze "uwolnienie się" spod działania obwodu 1000 Hz. Po przejechaniu 700 metrów od momentu uaktywnienia obwodu 1000 Hz żółta lampka gaśnie, ale niebieska nadal miga. Od tego momentu możemy, naciskając przycisk "U" (PZB Frei) wyłączyć obwód 1000 Hz. Możemy jednak uczynić to tylko i wyłącznie wtedy, gdy wyraźnie widzimy, że sygnał na semaforze zmienił się ze "Stój" na zezwalający na jazdę. W przeciwnym wypadku w momencie minięcia czujnika 500 Hz danego semafora nastąpi natychmiastowe hamowanie samoczynne.

Jeśli zajdzie potrzeba przejechania przez aktywny czujnik 2000 Hz, czyli na przykład koło semafora wskazującego sygnał zastępczy, manewrowy lub po otrzymaniu rozkazu szczególnego na minięcie semafora ustawionego na "Stój" należy skorzystać z przycisku PZB Befehl ("Z" na klawiaturze). Przed przejechaniem koło semafora wciskamy przycisk PZB Befehl (uslyszymy ciągły sygnał dźwiękowy), w momencie minięcia czujnika przez czoło pociągu zapali się biała lampka "Befehl 40".

Powyższy opis dotyczy systemu PZB90 (i PZB90 v 1.6) oraz I60R (który różni się w zasadzie tylko prędkościami przy aktywnym obwodzie 500 Hz oraz brakiem możliwości "uwolnienia się" spod obwodu 1000 Hz). W starych lokomotywach/zespołach trajcyjnych wyposażonych w system I54, I60 lub H60 wygląda to nieco inaczej. Są tylko dwie lampki PZB (zamiast sześciu w nowych systemach) - niebieska (Zugart) i żółta (obwód 1000 Hz).



- Squash - 26.09.2013

Ostatnio kombinuję z BVE, ale nawet nie mogę go uruchomić. Z tego, co widziałem na zdjęiach i filmach to podobno fajny symulatorek.


- MKjanek32 - 28.09.2013

Squash napisał(a):Ostatnio kombinuję z BVE, ale nawet nie mogę go uruchomić. Z tego, co widziałem na zdjęiach i filmach to podobno fajny symulatorek.
No całkiem nieźle zapowiadał się openBVE, ale w zeszłym roku główna programistka odeszła od projektu i od tego czasu została wydana tylko jedna wersja.