Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
[Chile, Argentyna] Plany odbudowy kolei transandyjskiej FCTC - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: PRZEWOZY PASAŻERSKIE I TOWAROWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-94.html)
+--- Dział: KOLEJ ZA GRANICĄ (https://www.forumkolejowe.pl/forum-6.html)
+--- Wątek: [Chile, Argentyna] Plany odbudowy kolei transandyjskiej FCTC (/thread-3537.html)



[Chile, Argentyna] Plany odbudowy kolei transandyjskiej FCTC - ET40 - 21.06.2013

Artykuł z 2008 roku, ciekawe, czy cokolwiek z tych planów się wykluło. Zamknięcie kolei między Los Andes i Mendozą powinno być jednak nauczką dla wszystkich możnych, którzy swoimi decyzjami wynikającymi z niegospodarności, zaniedbania, wspierania określonych grup interesów bądź ze zwykłej awersji do kolei doprowadzają do degradacji, niszczenia i fizycznej likwidacji linii kolejowych.

Cytat: Chilijsko-argentyński pociąg

Coś znowu się rusza w temacie rehabilitacji zamkniętego w 1984 roku połączenia kolejowego międy Chile i Argentyną. Chodzi oczywiście o historyczną trasę między Los Andes i Mendozą, która miałaby się stać z czasem częścią kolejowej trasy łączącej Santiago de Chile i Valparaiso z Buenos Aires.

Pierwotne plany zakładały remont, a właściwie odbudowę linii kolejowej zamkniętej przez Pinocheta w 1984 roku. Jednak gdy, w ubiegłym roku, ogłoszono w końcu przetarg na wykonawcę okazało się, że… nie ma chętnych.

Chilijskie i argentyńskie władze jednak się nie poddają. W końcu chodzi o trasę o wyjątkowym znaczeniu dla obu państw. Brak bezpośredniego połączenia kolejowego między Chile i Argentyną jest bowiem wymieniany we wszystkich ekspertyzach i sondażach wśród szefów firm regionu, jako podstawowy hamulec w rozwoju wymiany gospodarczej między tymi dwoma krajami. Bo choć dzielą one ze sobą granicę na tysiącach kilometrów, Andy skutecznie je rozdzielają.

W tej chwili aż 90 proc. towarów jakie Chile i Argentyna wzajemnie u siebie kupują, przekracza granicę w ciężarówkach z mozołem pokonujących serpentyny wiodące do i z – znajdującego się na wysokości 3500 metrów – tunelu pod przełęczą Los Libertadores-Cristo Redendor. Problem w tym, że droga jest wąska, niemiłosiernie kręta i – co najgorsze – nieprzejezdna z powodu nadmiernych opadów śniegu przez, średnio, 50 dni w roku.
Całość: tierralatina.pl