Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
RZD - co to za lokomotywa? - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: PRZEWOZY PASAŻERSKIE I TOWAROWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-94.html)
+--- Dział: KOLEJ ZA GRANICĄ (https://www.forumkolejowe.pl/forum-6.html)
+--- Wątek: RZD - co to za lokomotywa? (/thread-2491.html)



RZD - co to za lokomotywa? - mikrobart - 15.07.2012



Chodzi mi o lokomotywę trójczłonową, która pojawia się od ok. 3:30.

Potrzebuję informacje o tym, co to za lokomotywa - jej oznaczenie i możliwie najwięcej informacji o tym pojeździe.

Dziękuję Wam z góry.


- MichałŁ - 15.07.2012

3TE10U
Co chcesz wiedzieć? Bo jak się rozpisze to 3 strony wyjdą.

Tak podstawowe informacje to
moc silnika spalinowego 3x 3000KM
masa 414 ton
nacisk na oś 23T
moc na haku 6820KM
siłą pociągowa ciągła 78,8kG przy 23,5 km/h


Tu taki opis jednej sekcji który napisałem kiedyś na innym forum.

Więc na początek dane ogólne. Lokomotywa ma masę służbową 138t prędkość konstrukcyjna wynosi 100km/h max siłą pociągowa wynosi ok 40000kG a siłą pociągowa ciągła 24500kG przy 24km/h.
Silnik to jest najbardziej charakterystyczny element lokomotywy.
Silnik 10D100 jest 10 cylindrowym przeciwsobnym dwusuwowym silnikiem wyskokoprężnym o mocy 3000KM przy 850obr/min. obroty biegu jałowego wynoszą 400 obr/min. Silnik posiada 10 pionowych cylindrów w każdym cylindrze od góry i od dołu są tłoki kiedy tłoki zejdą się do siebie tworzą na środku wysokości cylindra komorę spalania do której wtryskiwany jest olej napędowy przez dwa wtryskiwacze będące naprzeciw siebie. Górny tłok steruje oknami dolotowymi zaś dolny wylotowymi. Układ "rozrządu" jest skonstruowany tak, że najpierw tłok dolny odsłania kanały wylotowe spaliny uciekają potem górny tłok odsłania kanały dolotowe następuje płukanie cylindra powietrzem potem dolny tłok zamyka kanały wylotowy a przez otwarte jaszcze perz chwile kanały dolotowe napływa powietrze powodując jego wstępne sprężenie.
Powietrze dostarczane jest do silnika podobnie jak w gagarinie najpierw trafia do dwóch turbosprężarek a po wstępnym sprężeniu trafia do mechanicznej sprężarki ładującej (ta w przeciwieństwie do ST44 jest odśrodkowa a nie systemy roots'a ).
Dolny i górny wał korbowy są sprzęgnięte za pomocą pionowego wału z zębatymi przekładniami stożkowymi
Od górnego wału korbowego są także napędzane dwa wałki krzywkowe sterujące pompami wtryskowymi (na każdy cylinder są 2 pompy).
Tyle na temat silnika teraz elektryka
Tu nie ma dużo do opisywania gdyż cała aparatura elektryczna i nawet mechaniczna (prądnica gówna zespół dwumaszynowy silniki trakcyjne aparatura elektryczna pompy oleju paliwa kompresor sprzęgło wentylatora ) są takie same jak w ST44.
Teraz trochę różnic względem ST44
Największa to oczywiście cała buda jest wyższa a poziom podłogi w przedziale maszynowym jest wysoko co powoduje że nie trzeba omijać różnych elementów (np sprzęgła wentylatora czy chłodnicy oleju pomp) całą przestrzeń podłogi jest płaska a wszystkie elementy są pochowane pod nią i są dostępne po otwarciu klap.
Regulator obrotów - choć jest identyczny jak ten z ST44 to ma dodany specjalny cylinderek który uzależnia maksymalną dawkę paliwa od ciśnienia doładowania jest to tzw.ogranicznik dymienia ( ale chyba słabo działa po tylu latach bo silnik nieźle dymi )
kolejna rzeczą jest orginalnie rozwiązany układ przeciw poślizgowy wykorzystujący ampilstat. A jak to działa? W ampistacie jest uzwojenie które rozmagnesowuje rdzeń a tym samym ogranicza wzbudzanie w gagarze uniemożliwa przekroczenie maksymalnego prądu i napięcia w TE10M uzwojenie jest także sterowane różnicami prądu w poszczególnych gałęźach silników. Czyli jeżeli wystąpi poślizg jest różnica prądów w gałęziach to zostanie ograniczone wzbudzanie a tym samym moc agregatu i poślizga zanika. przebiega to bez żadnych szarpnięć (jak ma to miejsce w tem2 albo st44).
Wózki o prowadzeniu bezwidłowym no i oczywiście system hamulca gdzie możliwe jest hamowanie hamulcem dodatkowym wszystkich członów i takze różnicowanie siły hamowania od nacisku na poszczególne osie. A także prędkościomierz napędzany mechanicznie.


- przem710 - 15.07.2012

Możesz coś napisać na temat eksploatacji tej serii? Taka krótka historia eksploatacji. A tak przy okazji kiedyś bardzo bym chciał odwiedzić "BAM". Diesle w najlepszym wydaniu.


- mikrobart - 15.07.2012

MichałŁ, skoro tak się rozpisałeś, to sformatuj to i wrzuć do Encyklopedii na Forum. Dziękuję, właśnie o takie informacje mi chodziło.


- MichałŁ - 15.07.2012

Niestety ja interesuje się tym co jak działa i z czego jest zbudowane. Żadnych danych statystyczno historycznych ja nie znam.

Tak samo nie znam się za bardzo na formatowaniu tekstów.


- RomekL - 17.07.2012

Według http://scado.narod.ru/catalog2/r_t_3tae10.htm przodkiem tej serii był prototyp 3ТЭ10В (przebudowany z dwuczłonowego 2ТЭ10В w 1978 r.).
W latach 1979-1990 zbudowano w Ługańsku (wówczas obowiązywała nazwa Woroszyłowgrad) 639 maszyn serii 3ТЭ10М - litera M oznacza modernizację (w części elektrycznej), oraz uzyskano 83 szt. w drodze przebudowy dwusekcyjnych 2ТЭ10М.
Maszyny z litera M miały tak jak i prototyp silniki 10Д100.
W latach 1990-92 zbudowano 79 szt. 3ТЭ10У -konstrukcyjnie odpowiadały dwuczłonom 2ТЭ10У; już miały silniki typu 10Д100М (nie wiem, na czym polegała modernizacja - moc w dalszym ciągu 3000 KM czyli 2206,5 kW).
Maszyny zmodernizowane:
3ТЭ10М-К - 3ТЭ10М, z zabudową silników spalinowych typu 5Д49 w ramach NG, na kwiecień 2009 r. istniało 107 szt.
3ТЭ10МК - sekcje środkowe uzyskane w drodze przebudowy sekcji kasowanych 2ТЭ10М. Produkcja w 2006 r. W kwietniu 2009 r. na stanie RŻD było 12 maszyn.
Ponadto, sukcesywnie trwa przebudowa dwuczłonów na tzw. w literaturze 3ТЭ10МО (na lokomotywach oznaczone 3ТЭ10М) - w IV.2009 było 23 szt.
Zestawienie numeracji:
3ТЭ10В 0001
3ТЭ10М 0002 - 200, 1001 - 1440
przebudowane 5001 - 5083
3ТЭ10У 0001 - 0079.
Poszukiwaczom maszyn konkretnych serii i numerów inwentarzowych polecam stronkę http://trainpix.org/
Dla serii 3ТЭ10У uzyskałem następujący wykaz:
№ Дорога (dyrekcja okręgowa) Депо (lokomotywownia)
3ТЭ10У-0002 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0003 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0004 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0005 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0006 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
3ТЭ10У-0007 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0008 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0008 Дальневосточная железная дорога ТЧ-10 Высокогорная [закрыто]
3ТЭ10У-0009 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0010 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0010 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
3ТЭ10У-0011 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0012 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0013 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0016 Северная железная дорога ТЧЭ-22 Печора
3ТЭ10У-0017 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
3ТЭ10У-0017 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0018 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0019 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0023 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0024 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0025 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0026 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0027 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0028 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0030 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0030 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0031 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0033 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0034 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0035 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0036 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0036 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0037 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0038 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0038 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0039 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0040 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0041 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0042 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0043 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0046 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0048 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0049 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0050 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0053 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0054 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0055 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0056 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
3ТЭ10У-0057 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0057 Дальневосточная железная дорога ТЧ-12 Новый Ургал
3ТЭ10У-0058 Южно-Уральская железная дорога ТЧЭ-14 Оренбург
3ТЭ10У-0058 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0058 Дальневосточная железная дорога ТЧ-10 Высокогорная [закрыто]
3ТЭ10У-0059 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
3ТЭ10У-0059 Московская железная дорога ТЧЭ-36 Новомосковск
3ТЭ10У-0060 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0061 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0062 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0063 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0063 Южно-Уральская железная дорога ТЧЭ-14 Оренбург
3ТЭ10У-0064 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0065 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0066 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0066 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0067 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧ-14 Новая Чара
3ТЭ10У-0068 Дальневосточная железная дорога ТЧЭ-11 Тында
3ТЭ10У-0069 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0069 Дальневосточная железная дорога ТЧ-12 Новый Ургал
3ТЭ10У-0070 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0071 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0072 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0073 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0074 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0075 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0076 Горьковская железная дорога ТЧЭ-15 Агрыз
3ТЭ10У-0077 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-13 Борзя
3ТЭ10У-0077 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10У-0078 Московская железная дорога ТЧЭ-36 Новомосковск
3ТЭ10У-0079 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
3ТЭ10УК-0074 Дальневосточная железная дорога ТЧ-9 Комсомольск
Jak widać, lwia część tych maszyn służy na BAM-ie, jednak nieliczne tez na południowym Uralu, a nawet w trafiają się w centrum Rosji Europejskiej. Na Ukrainie - na razie nie ustaliłem (chyba były kiedyś w Donbasie).
Maszyna w trasie: 3ТЭ10У-0077/0037 na szlaku Piwań - Kumte (linia Komosomolsk nad Amurem - Sowiecka Gawań) http://www.youtube.com/watch?v=WKnCdxDX84Y


- MichałŁ - 18.07.2012

Parę filmików z 3TE10 możemy obejrzeć tu:
http://www.youtube.com/user/GEKAKEV/videos

TE10M od TE10U różni się jeszcze inną prądnicą główną, innymi chłodnicami, zmianami w układzie pneumatycznym, a tak najbardziej widoczne to pudłem ma większe okna przedziału maszynowego i drzwi przesunięte bardziej do tyłu.

EDIT
Czym różni się 10D100 od 10D100M
Inne wtryskiwacze oraz wyłączanie lewego rzędu pomp wtryskowych które umożliwiają obniżenie obrotów biegu jałowego z 350 na 270 obr/min
Zmodyfikowane turbosprężarki
Zwiększenie przebiegu miedzy naprawami z 800000 do 1000000 km
Zmniejszyło się jednostkowe zużycie paliwa z 228 na 223 g/kWh i oleju.